Odcinka posłuchasz w aplikacjach do podcatsów na Twoim telefonie i bezpośrednio na naszej stronie.

TDiM 032: Jak uczyć dzieci języków obcych?- rozmowa z Piotrem Krukiem
TDiM 032: Jak uczyć dzieci języków obcych?- rozmowa z Piotrem Krukiem
/

Wiesz dokładnie, że w dzisiejszych czasach znajomość choć jednego języka obcego daje Twojemu dziecku o wiele większe możliwości na odnalezienie się w świecie. Bo będzie w stanie dogadać się poza granicami Polski, bo zapyta o drogę czy samodzielnie zamówi sobie pyszny posiłek w restauracji.

I wiesz też, że takie must have to znajomość języka angielskiego, bo w końcu gdzie się nie ruszysz, zawsze ktoś tam wydusi coś typu Kali jeść Kali pić.

Jak zatem uczyć nasze dzieci języków obcych i co może pomóc, by w ogóle chciały się za to zabrać? I najważniejsze- czy rzeczywiście chodzi tylko o język angielski?

O tym opowie gość odcinka Piotr Kruk czyli Pogromca słówek i MacGyver języków obcych.

Na co dzień pracuje w międzynarodowym biznesie, wspierając menedżerów w skutecznej nauce języków obcych. Sam posługuje się 7 językami obcymi, a w ich nauce stawia na praktyczność i zabawę.

Prywatnie tata dwójki dzieci, dla których w domu stworzył środowisko przyjazne nauce języków obcych. Swoimi praktykami i sposobami podzieli się w tym odcinku.

Więcej o tym gdzie można znaleźć Piotra Kruka w sekcji Linki.

W tym odcinku:

  • od czego zacząć naukę języków obcych czyli nasze rodzicielskie podejście
  • nauka języków w szkole a w domu – na co zwrócić uwagę
  • na co kłaść nacisk w nauce języka- słownictwo, gramatyka, słuchanie czy zwroty w komunikacji
  • propozycje zabaw i filmów, które już teraz możesz zastosować w domu do zabawy w języki obce
  • jak wykorzystać grę Memo do nauki- proste wskazówki dla rodziców

Podsumowanie odcinka

W jaki sposób rodzic może wspierać i pomagać dzieciom uczyć się języków obcych?

Czy jest jakiś klucz, od którego powinniśmy zacząć?

Piotr przekonuje, że w pierwszej kolejności powinniśmy sami się zaangażować i dać przykład, że chcemy się uczyć języków obcych. Najważniejsze jest nasze nastawienie, bo „lepszy przykład, niż wykład”. Także po pierwsze- to wsparcie ze strony rodzica, a nie przymus.

Wydaje się, że problemem u dzieci jest ich własne przekonanie, że nie warto uczyć się języka. W końcu wszyscy dookoła mówią dla dziecka zrozumiale, to po co jakiś angielski czy niemiecki.

Piotr mówi, że to prawda. Natomiast dużo lepiej jest włączyć naukę języka, jako element zabawy każdego dnia. Niech to będzie miły i ciekawie spędzony czas z rodzicem, a nie szkolna edukacja.

Kasia zauważa, że rzeczywiście teraz jej syn ucząc się języka bawi się, mając więcej interakcji, działania, aktywności fizycznych niż jak sama wspomina- siedzenie w szkolnej ławce i powtarzanie słówek.

Piotr podobnie robi w domu, tworząc różne zabawy, które mają uczyć pojedynczych zwrotów, typu moja mama, moja piłka, w pracy, na ulicy, w domu. I potem łączy te karty we wspólne opowiadania. Nie skupiamy się na nauce samych słówek, które przecież i tak używamy w połączeniu z innymi, ale na blokach słownych.

Możemy też proste frazy włączyć w codzienną rutynę, np. jadąc do szkoły czy w dowolnym momencie w ciągu dnia zadajemy sobie pytania i wtedy kto jest pytany, ten odpowiada. Na początku może to dotyczyć prostych spraw- jak masz na imię? ile masz lat? co lubisz jeść? jak się dziś czujesz? Dziecko i rodzic na zmianę się odpytują i jest z tego zabawa.

Jaka jest rola rodzica w nauce języka w środowisku domowym?

Obecnie jest tak, że nauka szkolna języków obcych nie kojarzy się dzieciom dobrze. Ten system edukacji niestety nadal jest nieprzystosowany do tego co rzeczywiście może się przydać w praktyce.

Dlatego tak ważne jest środowisko domowe i nauka języka w formie zabawy w domu. Jako rodzice możemy wspierać dzieci w pokonywaniu wymagań szkolnych i dostosować je do tego, co rzeczywiście może pomagać w życiu i komunikacji językowej.

Dobrym przykładem jest słownictwo związane z człowiekiem – typu chudy, gruby, wesoły, szczęśliwy. I w szkole wymagana jest znajomość wszystkich słówek, ale jak często w rzeczywistości wykorzystujemy pojedyncze słowa. Czy rozmawiając mówimy wysoki, oko czy wesoły. Nawet choćby pięta- tak rzadko używana w języku polskim, a co dopiero w obcym.

Natomiast lepiej skupić się na mówieniu i budowaniu fraz zawierających słowa najczęściej pojawiające się w języku mówionym. I znowu odnosząc do człowieka częściej powiemy np. jestem wysoki, on jest wysoki, ona jest szczęśliwa, Twoje oczy są niebieskie, itp.

Kasia zauważa, że teraz część dzieci uczy się języka, gdy czegoś poszukują, np. oglądają filmy instruktarzowe w danym języka, cześć nie rozumieją, ale potem gdzieś zapamiętują pojedyncze słowa.

Nauka języka przez zabawę- pomysły Piotra
Domowa „Jaka to melodia”

Przykład zabawy Piotra- odgadywanie piosenek, których tekst jest drukowany z tekstowo.pl.

W zabawie jest moderator i osoby zgadujące. Zgaduje się i potem następuje wspólne śpiewanie. Do tego dochodzi nutka rywalizacji między pokoleniami. Poza tym można korzystać z fraz pojawiających się w piosenkach, które potem można używać na co dzień.

Filmowy quiz dla wszystkich

Kolejna rzecz to oglądanie filmów. Piotr poleca bajkę Świnka Pepa.

Oglądanie odcinka jest quizem dla innych osób w domu. Wcześniej ogląda film i przygotowuje pytania do odcinka, np. z kim świnka Pepa spała w namiocie, dlaczego świnka chciał siedzieć z ciocią. Potem wszyscy oglądają film i po seansie dzieci odpowiadają na wcześniej przygotowane pytania.

Językowe podchody w domu

Piotr opowiada jak można grać w podchody w domu. Do tego wykorzystuje się karteczki z różnymi pytaniami w danym języku. Idziemy od stacji do stacji, odpowiadając na pytania.

Gra Memo- tak, ale w danym języku

Memory w języku obcym – czyli przygotowanie par pytanie-odpowiedź. Łączysz pytania i odpowiedzi w danym języku. Takie memory można stworzyć w zależności od tematyki i tego co się uczysz w danym momencie. Zawsze w formie zdań, a nie pojedynczych słów. Pamiętamy, ze w komunikowaniu się w języku używamy fraz, zdań i wyrażeń.

Dzięki takim sposobom nie koncentrujemy się na gramatyce i pojedynczych słowach, które są oderwane od kontekstu, ale na konkretnych wyrażeniach i zdaniach.

Dobra wyszukiwarka dla konkretnych fraz to Context Reverso.

Jeśli masz swój sprawdzony sposób na naukę języka obcego, to koniecznie napisz w komentarzu. Dziękujemy!

Linki

Podcast możesz subskrybować poprzez:
Zostaw swoją recenzję w iTunes

Jeżeli podobał Wam się podcast, możesz zostawić ocenę w iTunes. To tylko chwila, a dla mnie każda gwiazdka ma ogromne znaczenie.

Instrukcja:

Aby to zrobić zainstaluj aplikację iTunes na swoim komputerze z systemem Windows, zaloguj się, następnie w sekcji “Sklep” wyszukaj podcast “Talenty Dużych i małych”. Oprócz gwiazdek możesz też napisać kilka słów na jego temat.

Dzięki takim osobom jak Ty, które zostawią recenzję, pomagasz mi docierać z podcastem do większej ilości osób zainteresowanych talentami dla małych i dużych.

Dziękuję

Kategorie: Podcast

0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *