Podcast Talenty Dużych i Małych powstał z myślą, by połączyć temat dorosłych 34 talentów Gallupa dla tych dużych i 10 dziecięcych talentów dla tych małych. Łączymy talenty dużych i talenty małych. Tylko u nas szersze spojrzenie na talenty z perspektywy różnych pokoleń.
W tym odcinku:
- Krótki opis talentu.
- Jak poznać ten talent w codziennym działaniu?
- Jak obserwować talent i jakie pytania mogą w tym pomóc?
- Sposoby na komunikację z nastolatkiem
- Pomysły dla dorosłych talentów, by wspierać Opiekuńczość dziecka
Podsumowanie odcinka
Krótki opis talentu Opiekuńczość / Caring
Dzieci z tym talentem z całego serca wierzą, że pomaganie innym ludziom jest niezwykle ważne.
Chcą pomagać i troszczyć się o innych w sposób symboliczny i taktowny lub też w bardziej znaczący i odczuwalny. A to wszystko po to, by zmieniać swoje otoczenie lub świat na lepsze. Opiekowanie się innymi daje dużo radości takim dzieciom.
Brak Opiekuńczości w wyniku dominujących talentów, nie oznacza, że dziecko nie potrafi się opiekować. Dzieci lubią opiekować się rożnymi rzeczami, przedmiotami lub zabawkami. Trzeba bowiem pamiętać, że każdy posiada wszystkie talenty, ale jedne używa częściej i te są talentami dominującymi, czyli obszarami, w których najszybciej się rozwijamy.
Jak to wygląda na co dzień?
Najlepiej zaobserwować to na konkretnym przykładzie. Dla przykładu Karolina gdy była mała już opiekowała się innymi, jakby przejmowała się całym światem. Gdy była w przedszkolu, to bez problemu dzieliła się z innymi, myślała o innych, kierowała swoją uwagę na osoby w jej otoczeniu. Można było dostrzec, jak jest wspaniałomyślna i potrafi odczuwać emocje innych.
Dzieci z tym talentem nie tylko się dzielą i są wspaniałomyślne, ale współodczuwają. Karolina bardzo przejmowała się tym, co przytrafiało się jej koleżankom lub kolegom. Gdy ktoś upadł, zranił się i to bolało, ona też płakała, razem przeżywała. Albo gdy koleżanka dostał jedynkę, to Karolina też się tym przejmowała.
Ta wyjątkowość osób z talentem Opiekuńczość może być wyzwaniem zarówno dla dziecka, jak i otoczenia, gdyż emocje mogą być pozytywne i negatywne. Nauka inteligencji emocjonalnej to trudna sprawa do opanowania.
Na co dzień można to jeszcze zauważyć w takich czynnościach: na lekcji podzieli się papierem kolorowym na plastykę, pomoże w nauce koleżance z klasy, chętnie zgłosi się do pomocy nauczycielowi i rówieśnikom w wykonywaniu rożnych zadań. Czasami może być tak, że nastolatek z tym talentem chce pomagać, ale wcale nie jest poproszony o pomoc.
Kasia opowiada z własnego doświadczenia, że gdy była młodsza bardzo przejmowała się zwierzątkami i gdy znajdowała zwierzątka, to zanosiła je do ZOO. Naturalnie pomagała sąsiadkom, czuła że to niejako jej obowiązek.
Jakie talenty dorosłych wyrastają z talentu Opiekuńczość
Wspólnie zastanawiałyśmy się, jakie dorosłe talenty mogą wyrosnąć z dziecięcej Opiekuńczości. To może być:
- Empatia
- Odpowiedzialność
- Integrator
- Indywidualizacja
- Naprawianie- bo naprawiać świat, opiekować się,
- Współzależność
Talenty dziecięce to duże soczewki, można znaleźć elementy talentów dużych (dorosłych) w talentach małych (nastoletnich). Ale dziecko niekoniecznie musi przejawiać wszystkie cechy talentu Opiekuńczość. Może być widoczne jakieś specyficzne działania, jedno lub drugie np.: woli integrować, włączać innych do grupy, ale nie zajmuje się i nie opiekuje zwierzętami.
Dziękujemy!
0 komentarzy