TDiM 011: Talent Odkrywczość [Discoverer]

 
 
00:00 / 42:57
 
1X
 

Podcast Talenty Dużych i Małych powstał z myślą, by połączyć temat dorosłych 34 talentów Gallupa dla tych dużych i 10 dziecięcych talentów dla tych małych. Łączymy talenty dużych i talenty małych. Tylko u nas szersze spojrzenie na talenty z perspektywy różnych pokoleń.

W tym odcinku:


  • Nazwa talentu w języku angielskim i polskim
  • Krótki opis talentu
  • Słowa charakterystyczne
  • Rodzic obserwuje talent Odkrywczość czyli pytania, które warto sobie zadać
  • Jak komunikować się z nastolatkiem z tym talentem
  • Pomysły dla dorosłych talentów, by wspierać talent Odkrywczość
  • Aktywności dla dzieci

Podsumowanie odcinka


Nazwa talentu

Dzisiejszy odcinek poświęcony jest talentowi Odkrywczość, który należy do domeny myślenia strategicznego. Jak wcześniej wspominałyśmy, nazwy talentów dziecięcych nie są oficjalnie przetłumaczone na język polski. Talent dzisiejszego odcinka po angielsku to Discoverer.

Słowo discover można przetłumaczyć jako odkryć odkrywać, doszukać, wynaleźć, odnajdować, doczytać, doczytywać się. Zgodnie ze słownikiem Cambridge Dictionary, pierwsze i główne znaczenie słowa discover to odkrywać.

Jak zatem rozumiemy słowo „odkrywać” z w języku polskim? W słowniku języka polskiego PWN można znaleźć takie znaczenia:

  • poznawać coś nowego, rzecz dotąd nieznaną, natrafić na coś, o czego istnieniu nie wiedziano,
  • odsłonić to co było zakryte,
  • ujawnić coś co było skrywane,
  • zwrócić uwagę na coś dotąd niezauważonego.

Odkrywczość (Ideation) to również talent określony dla dorosłych. Tłumaczenie na język polski niektórych nazw talentów też stanowi wyzwanie i trudność w codziennym użyciu. Dla przykładu nazwy Pryncypialność czy Bezstronność może kojarzyć się z jakimiś archaicznymi słowami. Podobnie niektóre dorosłe talenty bardziej widzimy jak umiejętność niż talent, np. Elastyczność, Komunikatywność.

Dorosły talent Odkrywczość w języku angielskim ma nazwę Ideation, dziecięcy zaś to Discoverer. Na poziomie języka, w którym występują pierwotne nazwy talentów różnią się one i możemy intuicyjnie rozumieć, że inaczej działają. Na poziomie języka polskiego mamy jedną nazwę, ale jednak inne działanie, potrzeby i kierunki rozwoju.

Krótki opis talentu Odkrywczość/ Discoverer

Dziecko z tym talentem jest osobą w typie myśliciela i ucznia. To sprawia, że czerpie ono radość ze zgłębiania, rozpatrywania i badania idei lub pomysłów, a także znajdywania połączeń między nimi. Dziecko takie często lubi zadawać pytania „Jak?” i „Dlaczego?”.

Wydaje się, że ten talent działa podobnie do dorosłego talentu Analityk, który zastanawia się „dlaczego?”, „jak?” oraz analizuje konkretne informacje.

Dziecko z Odkrywczością chętnie uczy się, zdobywa informacje o interesujących go tematach. Pyta. Jeśli ma dziedzinę życia, która go interesuje, chętnie ją zgłębia i kumuluje, zbiera nowe interesujące wiadomości. To trochę jak dorosły talent Zbieranie.
Dzieci z tym talentem lubią pełnić rolę eksperta. Chcą zostać lub chcą być widziane jako ekspert w danej dziedzinie – dlatego potrafią zgłębiać dany temat. Chętnie dzielą się wiedzą.

Dla porównania nastolatki z talentem Myślenie o przyszłości bardziej fantazjują, wymyślą rzeczy, których na dzień dzisiejszy nie ma, używają swojej wyobraźni.
Odkrywczość (podobnie jak Kontekst) łączy, bada, rozpatruje istniejące kwestie, by zastanowić się jak użyć je w przyszłości lub co można by ewentualnie z tego zrobić. To odkrywca, wynalazca opierający się na dostępnych danych i informacjach.

Słowa talentu
  • Odkrywca i wynalazca, badacz i eksplorator
  • Chętnie gromadzi wiedzę o interesującym zagadnieniu
  • Naturalnie ciekawy, zainteresowany światem, ciekawski (w pozytywnym znaczeniu)
  • Zadaje dużo pytań
  • Uczy się i studiuje domenę swoich zainteresowań
  • To osoba badająca i zgłębiająca temat
  • Interesuje go rola eksperta
  • Pilny i staranny
  • Gorliwy i dociekliwy
Na jakie zachowania zwracamy uwagę. Jak obserwujemy ten talent?

Możemy przyglądać się sposobowi zachowania lub działania dziecka i odczytywać sygnały tego talentu. Jako rodzic możesz zadać sobie pytania:

  • Czy Twoje dziecko zadaje dużo pytań, szczególnie dlaczego? jak? jak to działa? skąd się wzięło? do czego służy? Dziecko pyta nie dla samego zadawania pytań, ale szczerze i autentycznie interesuje się danym tematem. Być może nigdy nie wyrośnie z tego zadawania pytań 🙂
  • Czy Twoje dziecko chętnie dzieli się swoimi odkryciami, a co za tym idzie dużo opowiada o tym co je interesuje, co zaobserwowało. Chętnie rozmawia z osobami, które mają podobne zainteresowania lub znają się na danym temacie. Wchodzi w rolę na zasadzie rozmowy eksperta z ekspertem.
  • Czy Twoje dziecko przejawia postawę badawczą? Lubi z autentyczną radością zgłębiać temat, a uczenie się i zbieranie dodatkowej wiedzy w obrębie tego tematu jest dla niego przyjemnością. Nie widzi tego jako jakiś obowiązek czy zadanie domowe. Po prostu chce zgłębiać temat.
  • Czy zdarza Ci się słyszeć od swojego dziecka wiele ciekawostek. Będąc rodzicem dziecka z tym talentem możesz usłyszeć: „hej czy wiesz, że największy ssak na suchym lądzie to słoń. I może ważyć do 6 ton”, albo  czy wiesz, że….(i dzieli się informacjami). Robi to, nie po to by skupić uwagę, czy popisać się, zaimponować. Robi to zupełnie naturalnie, bo chce by świat wiedział, bo ma potrzebę dzielenia się swoimi odkryciami.
  • Będąc rodzicem dziecka z talentem Odkrywczość możesz obserwować, że jesteś często i spontanicznie pytamy o rozmaite rzeczy i czujesz, że powinieneś na te pytania znać odpowiedź. Jako rodzic pogódź się z tym, zaakceptuj, ale przede wszystkim towarzysz dziecku w odkrywaniu wiedzy. Możesz też poszukać osoby, która może być autorytetem w danej dziedzinie życia.
  • Czasami jako rodzic obserwujesz zmienność w zainteresowaniach, przeskakiwanie uwagi dziecka z jednego tematu na inny. Domeną tego talentu jest raczej zdobywanie wiedzy, a nie kończenie projektów. Dziecko z Odkrywczością lubi zaczynać nowe zadanie, projekt, zdobywać wiedzę i wiadomości, i będzie to robiło dopóki to zadanie jest ciekawe i interesujące. A jak tylko zainteresuje go coś innego, to zmienia swoją dziedzinę.
        Pokazuję, że dostrzegam i doceniam

        Jeśli nastolatek wie, że jego talentem jest Odkrywczość, to będzie miał swoje charakterystyczne potrzeby komunikowania się z najbliższym otoczeniem. Jako rodzic możesz rozpocząć rozmowę, używając odpowiednich zwrotów i pytań, pokazując jednocześnie, że doceniasz i dostrzegasz ten talent.

        Jak zacząć rozmowę? O co zapytać?

        • Co dzisiaj odkryłeś? Jaka jest najfajniejsza rzecz, którą dziś odkryłeś/dowiedziałeś się?
        • Nad jakim problemem teraz pracujesz?
        • Kiedy ostatnio odkryłeś coś nowego? Co Cię w tym zaciekawiło?
        • Jaki masz pomysł, nad którym pracujesz?
        • Jaką sprawą powinniśmy się zająć, by ją lepiej poznać?
        • Co chciałbyś dzisiaj obejrzeć, zobaczyć? Co możemy razem odkryć?
        • Komu chcesz zadać swoje pytania? Kto jest Twoją ulubioną osobą do zadawania pytań? Czy to dlatego, że ta osoba udziela też najlepszych (wg. dziecka) odpowiedzi?
        • Gdybyś mógł stworzyć nowy przedmiot w szkole, co by to było? Jak należałoby się go uczyć?
        Pomysły dla dorosłych talentów

        Jeśli masz talent Ukierunkowanie możesz pomagać wyznaczać cele, kierunek, priorytety dla dziecka. Pomagać mu nie zbaczać z drogi. Kanalizować dobrą energię, ciekawość, chęć nauki dziecka na to co jest najbardziej wartościowe dla niego, na realizację określonych celów.

        Jeśli masz talent Dyscyplina to masz swoje rutyny, struktury działania, powtarzalność, a dziecko z omawianym talentem może sprawiać wrażenie osoby chaotycznej, tworzącej przysłowiowy artystyczny bałagan. Dorosły posiadający talent Dyscyplina, może bardzo różnić się od dziecka z Odkrywczością, a przez to uczyć się nowych umiejętności od siebie wzajemnie. Dziecko może uczyć się pewnych strukturalnych i logicznych działań, a dzięki temu działać bardziej efektywnie. Automatyzacja i ułożenie w strukturę codziennych działań, które trzeba wykonać, nadanie im prosty przewidywalny sposobów wykonania, a przez to dziecko może mieć zostawione więcej czasu na eksplorowanie.

        Jeśli masz talent Odkrywczość (Ideation) to dodatkowo będziesz podsycać ciekawość dziecka, zadawać więcej pytań, otwierać na nowe horyzonty. Możecie się wzajemnie wymieniać swoimi pomysłami i ideami.

        Jeśli masz talent Organizator możesz być dobrym partnerem, bo masz w sobie pewną dozę elastyczności, potrafisz żonglować różnymi elementami, by powiązać je w spójną całość. To może wspierać dziecięcą chęć odkrywania, pomóc w zarządzaniu „otwartymi okienkami” w komputerze.

        Jeśli masz talent Osiąganie możesz pokazywać dziecku, jak ważne jest doprowadzanie spraw do końca i świętowanie sukcesu. Możesz je wspierać w dobrym wyznaczaniu celów, pokazywać jego sprawczość w działaniu.

        Jeśli masz talent Elastyczność możesz być naturalnym kompanem w ciągłej zmianie, podążającym za dzieckiem w jego odkryciach. Będziesz też w dobry sposób odnajdywał się w świeżych pomysłach dziecka, nie będziesz hamował naturalnej ciekawości, tylko pozwalał w eksplorowanie nowych zagadnień i odkryć dziecka.

        Aktywności do zastosowania od zaraz

        Podpowiadamy, w jaki prosty i szybki sposobów możesz już dziś zacząć wykorzystywać naturalny potencjał dziecka.

        Nasze propozycje:

        • Zabawa w pytania i odpowiedzi – to wręcz pewne, że nastolatek z tym talentem zadaje dużo pytań, które mogą dotyczyć rozmaitych dziedzin życia i zagadnień. Poszukaj zabaw, gier planszowych lub innych aktywności, w których zadawania pytań i szukanie na nie odpowiedzi jest częścią zabawy.
        • Spotkanie z ekspertem – nastolatek z tym talentem może interesować się konkretną dziedziną życia i przejawiać chęć zdobywania nowej lub poszerzenia dotychczasowej wiedzy. Jeśli jest taka możliwość zorganizuj spotkanie w ekspertem w danej dziedzinie, który w sposób rzeczowy i interesujący odpowie na pytania dziecka lub zaprezentuje doświadczenie lub wyniki badań. Takie spotkania mogą nadać zupełnie nowy kierunek rozmyślaniom Twojego dziecka.
        • Wyjście w ciekawe miejsce– zabieraj swoje dziecko w miejsca związane z interesująca go dziedziną życia. To może być bieżąca wystawa, muzeum, zorganizowany pokaz. Takie wspólne spędzanie czasu będzie miało nie tylko wymiar edukacyjny, ale również budowania relacji między Wami.
        • Kącik małego Odkrywcy – talent Odkrywczość często łączy się z potrzebą eksperymentowania, majsterkowania czy po prostu posiadania kącika, gdzie może panować twórczy bałagan. Zastanów się, gdzie w domu mogłoby być takie miejsce i niech to będzie królestwo Twojego dziecka, w którym się bada, tworzy i odkrywa nowe rzeczy. Możesz być zaskoczony jak wiele wynalazków lub odkryć może powstać w tym miejscu.

        Linki:


        Podcast możesz subskrybować poprzez:

        • bezpłatny i bardzo dobry Player FM (Android i www) – mój wybór
        • iTunes (iOS i Windows)
        • Stitcher (iOS i Android)
        • Google Podcast (Android)
        • Twoją ulubioną aplikację do podcastów na smartphonie (wyszukaj frazę „Talenty Dużych i Małych”)
        Zostaw swoją recenzję w iTunes

        Jeżeli podobał Wam się podcast, możesz zostawić ocenę w iTunes. To tylko chwila a dla mnie każda gwiazdka ma ogromne znaczenie.

        Instrukcja:

        Aby to zrobić zainstaluj aplikację iTunes na swoim komputerze z systemem Windows, zaloguj się, następnie w sekcji “Sklep” wyszukaj podcast “Talenty Dużych i małych”. Oprócz gwiazdek możesz też napisać kilka słów na jego temat. Dzięki takim osobom jak Ty, które zostawią recenzję, pomagasz mi docierać z podcastem do większej ilości osób kreatywnych i przedsiębiorczych ?

        Dziękujemy


        0 Komentarzy

        Dodaj komentarz

        Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *