Talenty Dużych i Małych
Talenty Dużych i Małych
TDiM 017: 5 dobrych strategii uczenia się
Loading
/

Podcast Talenty Dużych i Małych powstał z myślą, by połączyć temat dorosłych 34 talentów Gallupa dla tych dużych i 10 dziecięcych talentów dla tych małych. Łączymy talenty dużych i talenty małych. Tylko u nas szersze spojrzenie na talenty z perspektywy różnych pokoleń.

W tym odcinku:


  • Jak rozumiemy słowo „nauka” i „uczenie się”
  • Obalamy mity związane z nauką
  • Dlaczego warto się uczyć?
  • Jak talenty pomagają w nauce?

Podsumowanie odcinka


Nauka jest ważna, zdobywanie wiedzy jest ważne, ale teraz doświadczanie jest ważne. 

Mity dotyczące nauki

Nauka jest nudna.

Dla przykładu nudzenie się w szkole często związane jest z indywidualnymi zainteresowaniami i tym, czy dany przedmiot szkolny jest własnie z nimi związany.

Dominika opowiada o tym, jaki widzi związek pomiędzy swoim najsilniejszym talentem Kontekst, a nauką w szkole. Często ten właśnie talent, jest związany z historią i uważa się, że osoby z tym talentem lubią zagłębiać się w przeszłość i minione wydarzenia. Dominika jednak wspomina, że własnie z historią miała największe problemy w szkole i wydaje się, że to był przedmiot, na którym się nudziła.

Czasami ta nuda może być związana ze sposobem przekazywania wiedzy. Dawniej podręczniki były wydawane w sposób niezachęcający do ich czytania, a nauczyciele stosowali ten sam tryb prowadzenia zajęć, głównie przekaz słowny. Kasia wspomina swoje lekcje fizyki i bardzo żałuje, że jej ktoś nie zachęcił i nie zainteresował tym przedmiotem. Ma podobną refleksję, porównując obecnej materiały, pomysły na eksperymenty z tym, co było dostępne gdy sama chodziła do szkoły.

Nauka jest ciężka

Trzeba się uczyć i kuć. Trudno nam się do niej zabrać. To ciążka praca.

O nauce możemy myśleć w kontekście procesu przyswajania wiedzy, zapamiętywania jej. Aby nauka nie była nudna, można znaleźć sposoby na naukę.

Nie mam talentów do nauki i nie będę tego robić.

Takie podejście często wiąże się z łączeniem predyspozycji czy uzdolnień dziecka z danymi przedmiotami. Ileż razy rodzice mówią, że dziecko jest typowym humanista lub ścisłowcem, że ma talent muzyczny lub jest sprawny fizycznie. Wtedy to dzieci odrzucają kwestie innych przedmiotów, gdzie czują że nie mają „talentów”, nie chcą się ich uczyć.

Nauka to jest tylko czas w szkole.

Coraz częściej słyszymy, że jednak uczymy się w społeczności nie tylko szkolnej ale również poza nią. Wydaje się jednak, ze dużo więcej dzieci uczą się właśnie w domach rodzinnych, że tam mogą przekładać zdobytą akademicka wiedzę, a doświadczanie i zdobywanie praktyki. To również miejsce by pokazać, jak tę naukę wykorzystać w codziennych czynnościach, np. liczenie, znajomość języka obcego, rozumienie przyczyn i skutków rożnych działań.

Nie trzeba być wybitnie uzdolnionym, aby uczyć się skutecznie i używać nowoczesnych sposobów nauki.

Radek Koterski „Włam się do mózgu”

Dlaczego warto się uczyć?

  • Przewaga nad innymi- wiesz więcej, możesz więcej
  • Rozwój intelektualny, jakość rozumienia
  • Satysfakcja i poszerzanie horyzontów (wąskie myślenie, szeroka perspektywa)
  • Możliwość wykorzystania naturalnego potencjału czyli talentów w motywowaniu do nauki.
  • Ćwiczysz najważniejszy organ- mózg. Sprawność umysłową wpływa na długość życia. Osoby starsze, sprawne umysłowo- są szczęśliwsze i zdrowsze.
  • Bogatsza osobowość, lepsza komunikacja ze światem zewnętrznym – rozmowa na różne tematy, wysławianie się, relacje
  • Krok do lepszego jutra- z pewnością obserwujemy, że różne zawody wykonują osoby o różnym wykształceniu

Rola nauczyciela i rola rodzica w trakcie edukacji powinny się uzupełniać, tak by w dawać dziecku możliwość pełnego wykorzystania jego talentów, odpowiadania na zainteresowania i pasje. Obie strony powinny dostrzegać motywacje dziecka do nauki i umiejętnie ją wykorzystywać. Do tego dochodzi kwestia wykorzystania talentów, które można spożytkować do lepszej komunikacji i motywacji w pracy.

Obecnie coraz częściej słyszy się o koncepcji Lifelong learning. Zakłada ona, że człowiek powinien edukować się i rozwijać przez całe swoje życie. Że nauka, tak naprawdę nigdy się nie kończy. Dobry przykład to Uniwersytety Trzeciego Wieku.

Trochę w przeciwieństwie do tej koncepcji, do tej pory funkcjonowało i chyba nadal można usłyszeć takie podejście, że edukacja kończy się, gdy jako uczeń lub student kończysz określony przez prawo poziom szkoły. Nasi rodzice czy nawet osoby z pokolenia lat 70-tych czy 80-tych za główny cel stawiały sobie zdaną maturę lub ukończone studia, które to były równoznaczne z zakończoną edukacją. Potem to już tylko praca zawodowa, bez nauki jako takiej. Praca w jednym zawodzie przez kolejne 20 lat. Znane są przypadki, że osoby pracują w jednym zakładzie pracy przez długie lata, aż do emerytury.

Wydaje się, że obecnie takie podejście powoli jest już odrzucane, a młode osoby są bardziej otwarte na zmiany. Ale i osoby dojrzałe czynne zawodowo coraz częściej są świadome, że Lifelong Learning, to sposób na łatwiejsze odnalezienie się na obecnym rynku pracy.

Warto też się uczyć przez całe życie, aby również ćwiczyć nasz mózg. Sprawność umysłową wpływa na długość życia. Osoby starsze, sprawne umysłowo- są szczęśliwsze i zdrowsze. Uniwersytety Trzeciego Wieku to z pewnością doskonałe miejsce na utrzymanie sprawności umysłowej osób starszych oraz możliwość kontaktu z innymi seniorami.

Dodatkowo zmieniająca się rzeczywistość, rozwój technologii, coraz większa potrzeba korzystania z udogodnień w urządzeniach zdalnego przesyłu- to również wymusza niejako na osobach dorosłych czy starszych nauki nowych umiejętności. Choćby bankowość elektroniczna, poczta e-mail, komunikatory on-line- tego na etapie szkoły osoby dorosłe nie miały. Umiejętności z tym związane musiały być nabyte w trakcie kolejnych etapów życia. Nauka tych umiejętności może być przydatna po prostu dla nas samych.

Do nauki wykorzystuj swoje zmysły:
  • wzrok– rób notatki, zapisuj, używaj kolorów
  • słuch– mów i powtarzaj na głos, poproś kogoś, by Cie odpytał
  • ruch lub dotyk– chodź po pokoju, ściskaj małe rzeczy w rękach, trzymaj w ręku długopis

Nauka z wykorzystaniem talentów

Sposób Dominiki, która ma w przewadze talenty z domeny wykonawczej jest oparty o regularną i systematyczną naukę.

Jakie korzyści może osiągnąć osoba, która uczy się regularnie i systematycznie?

  • Jest na bieżąco, nauka staje się procesem ciągłym, a nie punktowymi zrywami.
  • Wykorzystanie stałej pory, kiedy wiadomo, że jest najwyższa efektywność.
  • Lepiej jeść małymi łyżeczkami, niż na koniec przysiąść do wielkiego tortu. Nauka całości przed sprawdzianem może być problemem.
  • Twój mózg nie wychodzi z wprawy zapamiętywania- to ważne, bo ten narząd warto utrzymywać w dobrej kondycji
  • Przy regularnej nauce wiesz co sprawia ci trudność  a co nie, a dzięki temu czemu musisz poświęcić więcej czasu. Inaczej planujesz czas na dany przedmiot.
  • Na bieżąco widzisz postępy, talent Osiąganie cieszy się z odhaczania spraw na liście.
Sposób Kasi, która ma w przewadze talenty z domeny myślenia strategicznego jest oparty o kreatywność i wykorzystywanie różnych technik.
  • Angażowanie rożnych zmysłów np. wzrokowcy robią notatki. Kasi najbardziej pomagało robienie ściąg, z których potem nie korzystała ze względów etyczno-moralnych.
  • Mózgownica czyli nowoczesne sposoby zapamiętywania- to wspomnienie Kasi z czasów dzieciństwa. To zestaw narzędzi zaproponowanych w szkole przez nauczyciela, obejmujących dla przykładu mapę myśli, zgadywanki, rymowanki, slajdy. Polegało to na łączeniu różnych zmysłów do przyswajania wiedzy.
  • Kasia opracowuje materiały na swój własny sposób, wykorzystuje talenty kreatywne, takie jak Wizjoner.
  • Talenty strategiczne lubią wyciągać wnioski, dlatego w trakcie nauki warto zapisywać główne punkty, nagłówki. To pomaga kojarzyć to co najważniejsze, z dodatkowymi informacjami.
  • Ciekawą propozycją może tez być skretchnoting. Można go łączyć z tworzeniem Mapy myśli.

Łańcuchowa Metoda Skojarzeń (ŁMS)

To jedna z podstawowych technik pamięciowych. Polega na zapamiętaniu dowolnego ciągu informacji z wykorzystaniem siły „żywego obrazu” łączącego kolejne obrazy w odpowiednim porządku. Jej siła tkwi w docenieniu roli wyobraźni w procesie uczenia się.

Metoda odwołuje się do twórczej prawej półkuli mózgu, by tworzyć „żywe obrazy” w umyśle przy użyciu wizualizacji i skojarzeń. Jeden „obraz na ekranie umysłu” należy połączyć z następnym elementem z szeregu w taki sposób jak łańcuch, w którym jedno ogniwo zostaje splecione z drugim, tworząc nierozerwalną pętlę. Najważniejsze jest to, by korzystać z własnych propozycji podsuwanych przez wyobraźnię, a nie posiłkować się pomysłami innych. Najlepiej bowiem zapamiętuje się obrazy, które stanowią wytwór własnej twórczej wyobraźni.

Przykład:

Masz do zapamiętania następującą listę zakupów:

  1. truskawki
  2. bułki
  3. płatki śniadaniowe
  4. żel pod prysznic
  5. pasta do zębów
  6. ogórki konserwowe
  7. jajka
  8. garnek
  9. sześć filiżanek
  10. tulipany

Najczęściej  w takiej sytuacji staramy zapamiętać taką listę przez powtarzanie jej (w myślach) lub staramy się ją automatycznie zapisać na jakiejś małej karteczce. A wystarczy zbudować ciąg żywych obrazów, układających się w zabawna historyjkę, wykorzystując swoją twórczą siłę wyobraźni.

Propozycja historyjki:

Wielka, ogromna, czerwona, soczysta truskawka z zieloną szypułką leży na maleńkim talerzyku na stole w mojej kuchni. Swym widokiem, sprawiła, że poczułam się głodna, sięgam więc po bułeczki, ale niestety są twarde jak kamień, dlatego jestem zmuszona zadowolić się płatkami śniadaniowymi o smaku czekoladowym. Po śniadaniu (jak co dzień) biorę prysznic używając żelu pod prysznic o niebiańsko kokosowym zapachu, koło żelu na półeczce stoi wieka tubka pasty do zębów, z której po wyciśnięciu wychodzą ogórki konserwowe. Po porannej toalecie mam ochotę na kawę, wracam powrotem do kuchni, a w telewizorze, widzę kurę w stroju kąpielowym, co to za śmieszny widok! Brązowa kura trzyma pod skrzydełkiem jajeczka i próbuje je dzióbkiem włożyć do garnka. Rozweselona tym widokiem, biorę jedną z sześciu moich filiżanek w tulipanki i robię sobie pyszną kawę.

Informacje o Łańcuchowej Metodzie Skojarzeń
zaczerpnięte ze strony www.piekny-umysl.pl

Metoda Uczenia się w grupie

Czasami nasze talenty ciągną nas do przebywania z innymi osobami- talenty relacyjne. Wtedy może się okazać, że bardziej skuteczna będzie nauka z innymi osobami, w grupie. Wtedy to nie tylko korzystamy z własnych technik zapamiętywania, ale tez z tego czym dzielą się z nami inni. Będąc w grupie osoby z talentami relacyjnymi mogą być w stanie flow, a wytwarzające się endorfiny mogą sprawiać, ze cały proces staje się przyjemnością. Mózg zapamiętując ten stan, chce go później odtwarzać.

Linki:

Książka Radka Kotarskiego „Włam się do mózgu”

Podcast możesz subskrybować poprzez:
Zostaw swoją recenzję w iTunes

Jeżeli podobał Wam się podcast, możesz zostawić ocenę w iTunes. To tylko chwila, a dla mnie każda gwiazdka ma ogromne znaczenie.

Instrukcja:

Aby to zrobić zainstaluj aplikację iTunes na swoim komputerze z systemem Windows, zaloguj się, następnie w sekcji “Sklep” wyszukaj podcast “Talenty Dużych i małych”. Oprócz gwiazdek możesz też napisać kilka słów na jego temat.

Dzięki takim osobom jak Ty, które zostawią recenzję, pomagasz mi docierać z podcastem do większej ilości osób zainteresowanych talentami dla małych i dużych.

Dziękuję

Zostaw swoją recenzję w iTunes

Jeżeli podobał Wam się podcast, możesz zostawić ocenę w iTunes. To tylko chwila, a dla mnie każda gwiazdka ma ogromne znaczenie.

Instrukcja:

Aby to zrobić zainstaluj aplikację iTunes na swoim komputerze z systemem Windows, zaloguj się, następnie w sekcji “Sklep” wyszukaj podcast “Talenty Dużych i małych”. Oprócz gwiazdek możesz też napisać kilka słów na jego temat.

Dzięki takim osobom jak Ty, które zostawią recenzję, pomagasz mi docierać z podcastem do większej ilości osób zainteresowanych talentami dla małych i dużych.

Dziękuję


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *