TDiM 018: Talent Myślenie o przyszłości [Future thinker]

 
 
00:00 / 47:16
 
1X
 

Podcast Talenty Dużych i Małych powstał z myślą, by połączyć temat dorosłych 34 talentów Gallupa dla tych dużych i 10 dziecięcych talentów dla tych małych. Łączymy talenty dużych i talenty małych. Tylko u nas szersze spojrzenie na talenty z perspektywy różnych pokoleń.

W tym odcinku:


  • Nazwa talentu w języku angielskim i polskim
  • Krótki opis talentu
  • Słowa charakterystyczne
  • Rodzic obserwuje talent Myślenie o przeszłości czyli pytania, które warto sobie zadać
  • Jak komunikować się z nastolatkiem z tym talentem
  • Pomysły dla dorosłych talentów, by wspierać talent Myślenie o przyszłości

Podsumowanie odcinka


Nazwa talentu

Dzisiaj opowiadamy o kolejnym talencie dziecięcym, który po angielsku nazywa się Future Thinker. Po polsku zaś używana jest nazwa Myślenie o Przyszłości i jest to talent z domeny myślenia strategicznego.

W angielskim określeniu talentu mamy dwa ważne słowa „future” i „thinker”. Pierwsze z nich odnosi się oczywiście do przyszłości, a drugie do myśliciela, osoby rozmyślającej, zastanawiającej się. Dlatego określenie Myślenie o przyszłości wydaje się być tutaj właściwe.

Opis talentu Myślenie o przyszłości

Dziecko z talentem Myślenie o przyszłości [Future Thinker] uwielbia rozmyślać i marzyć o przyszłości bliższej i dalszej, często wykraczając poza teraźniejszość. Jest osobą, która zastanawia się raczej nad tym, co jest możliwe i realne, niż nad tym co jest niemożliwe i nierzeczywiste.

Nastolatki z tym talentem raczej myślą nad możliwościami, a nie nad wyzwaniami. Widzą przyszłość w detalach, bardziej niż rówieśnicy potrafią ja sobie zwizualizować.

Możliwości, które mogą pojawić się w przyszłości są paliwem tego talentu. Dziecko odpowiada sobie na pytanie „kim ja mogę być, kim zostanę w przyszłości?”. Myślenie o przyszłości bliższej i dalsze oznacza, że perspektywa czasu może być inna w zależności od wieku dziecka. Dla młodszych tą przyszłością może być kolejne parę dni lub tygodni, dla osoby w liceum to już czas kilku miesięcy lub nawet lat.

Talent Myślenie o Przyszłości zada sobie pytanie „co by było gdyby?”, wykorzysta swoją kreatywność, wyobraźnię, by wymyślić coś nowego. Talent Odkrywczość zaś zapyta „dlaczego tak się dzieje, jak to może funkcjonować?”. Tworzy i wymyśla, na bazie dostępnych zasobów, wiedzy, łączy to co dostępne, by powstało coś nowego. Myślenie o przyszłości wymyśla i kreuje nowe elementy, z których buduje coś jeszcze bardziej nowatorskiego.

Talent Myślenie o Przyszłości nie lubi ograniczać się do tego co tu i teraz. Lubi trochę bujać w obłokach, marzyć, wymyślać swoją własną rzeczywistość. Lubi innowacje, nowości technologiczne, chce działać kreatywnie.

Kasia, gdy myśli o dorosłych talentach, w stronę których może rozwijać się ten nastoletni to Wizjoner, Odkrywczość, Kontekst. Dodatkowo Kasia widzi powiązania z talentem Optymista, Strateg i Uczenie się.

Słowa talentu
  • Marzyciel, buja w obłokach
  • Pomysłowy 
  • Obdarzony bujną wyobraźnią pełen polotu
  • Pełen nadziei, daje nadzieje na lepsze jutro
  • Wizjoner, kreuje przyszłość
  • Kreatywny
  • Inspirujący, innowacyjny, oryginalny
  • Ilustrator, obrazuje swoje wizje
  • Ekspresyjny wyrazisty,
  • Zorientowany na przyszłość “co by było gdyby…”
Na jakie zachowania zwracamy uwagę. Jak obserwujemy ten talent?

Możemy przyglądać się sposobowi zachowania lub działania dziecka i odczytywać sygnały tego talentu.

  • Czy Twoje dziecko jest typem marzyciela, ma bogatą wyobraźnię, jest kreatywne?
  • Czy dziecko widzi, przyszłość, która jest barwniejsza i ciekawsza niż teraźniejszość?
  • Czy ma bujną wyobraźnię, kreśli obrazy przyszłe fantastyczne wizje, potrafi o tym opowiadać? Maluje obraz nie tylko w głowie, ale potrafi ubrać to w słowa i dzielić się tym z innymi.
  • Czy może docieka co będzie się działo w przyszłości (pozytywne i negatywne aspekty, np. Co będzie, gdy pojadę na wakacje, a co będzie gdy Ty mamo/tato umrzesz). W tym talencie oba podejścia są możliwe.
  • W jakie perspektywie czasu rozmyśla? O jakiej przyszłości opowiada- najbliższe dni, tygodnie, czy lata? Czy im jest starsze, to widzi w szerszej, dłuższej perspektywie?
Pokazuję, że dostrzegam i doceniam

Jeśli nastolatek wie, że jego talentem jest Myślenie o przyszłości, to będzie miał swoje charakterystyczne potrzeby komunikowania się z najbliższym otoczeniem. Jako rodzic możesz rozpocząć rozmowę, używając odpowiednich zwrotów i pytań, pokazując jednocześnie, że doceniasz i dostrzegasz ten talent.

  • O czym marzysz? Co sobie wyobrażasz?
  • Co w przyszłości powinno być inne niż jest teraz? W jakim zakresie, co? Jako rodzic dopytaj.
  • Zadawaj pytania, nie oceniaj, nie neguj przyszłość lub nie sprowadzaj do zdroworozsądkowej logiki.
    Jako rodzic sam pomyśl, czy gdy byłeś mały, myślenie o tym, że będą istniały telefony bez kabla, które zmieszczą się w kieszeni i jeszcze będą mogły wykonywać wiele innych funkcji, było myśleniem jak „z kosmosu”.
    Dlatego dziś Twoje dziecko może też wyprzedzać swoje czasy, wpływać na oceany wyobrażeń, ale Ty tego nie odrzucaj, nie neguj. Raczej słuchaj, pytaj, bądźmy ciekawi, zbieraj więcej informacji.
  • Jak widzisz swoją przyszłość, również jak widzisz potencjalne obszary, gdzie możesz odnosić sukcesy?
  • Czym będzie się różnić Twoje dorosłe życie od tego, które masz teraz?
  • Co planujesz w następnym roku? (okres czasu może być krótszy, w zależności od wieku dziecka)
  • Jak możesz pomóc naszej rodzinie w przyszłości, w czym możemy stawać się lepsi
Pomysły dla dorosłych talentów

Jeśli masz talent Rozwaga to jako dorosły możesz pomagać oceniać realność pomysłów dziecka, być osobą, która poprzez pytania lub różne kwestie docieka jak dany pomysł może być zrealizowany.

Jeśli masz talent Analityk to zadasz konkretne pytania, o fakty, liczby, dane. To też jest talent z domeny myślenia strategicznego, ale bardziej konkretny i może upraszczać sposoby działania dziecka z Myśleniem o przyszłości.

Jeśli masz talent Komunikatywność to możesz pomóc nastolatkowi lepiej opisywać słowami wizje przyszłości, wspierać w dobrej komunikacji czyli pokazywać jak opowiadać, by ktoś inny zrozumiał, poczuł tak samo, jakich słów użyć, by inna osoba wiedziała o co chodzi dziecku.

Talenty dorosłych Osiąganie, Odpowiedzialność i Organizator, będące z domeny wykonywania, mogą być dla dziecka takimi egzekutorami. Będą wspierać dziecko, by realizować i urzeczywistniać wizje, potrafią sprawić, aby pomysły dziecka mogły zobaczyć światło dzienne. Mogą zachęcić dziecko, aby wziąć udział w konkretnym projekcie w szkole, w danym przedsięwzięciu, który tą wizję pozwoli zrealizować.

Aktywności do zastosowania od zaraz

Podpowiadamy, w jaki prosty i szybki sposobów możesz już dziś zacząć wykorzystywać naturalny potencjał dziecka.

Nasze propozycje:

  • puszczać pomysły w ruch
  • stosować równego typu notatki- wykorzystywać różne techniki wizualizacji. Dla przykładu mapa myśli, mapa marzeń, sketchnoting
  • spotkania z osobami, które wykonują dany zawód, aby sprawdzić czy to jest przyszłość o której marzy dziecko
  • planować na osi czasu, pokazywać jak upływa czas
  • oglądać lub czytać literaturę z obszaru science-fiction

Linki:


Podcast możesz subskrybować poprzez:

  • bezpłatny i bardzo dobry Player FM (Android i www) – mój wybór
  • iTunes (iOS i Windows)
  • Stitcher (iOS i Android)
  • Google Podcast (Android)
  • Twoją ulubioną aplikację do podcastów na smartphonie (wyszukaj frazę „Talenty Dużych i Małych”)
Zostaw swoją recenzję w iTunes

Jeżeli podobał Wam się podcast, możesz zostawić ocenę w iTunes. To tylko chwila a dla mnie każda gwiazdka ma ogromne znaczenie.

Instrukcja:

Aby to zrobić zainstaluj aplikację iTunes na swoim komputerze z systemem Windows, zaloguj się, następnie w sekcji “Sklep” wyszukaj podcast “Talenty Dużych i małych”. Oprócz gwiazdek możesz też napisać kilka słów na jego temat. Dzięki takim osobom jak Ty, które zostawią recenzję, pomagasz mi docierać z podcastem do większej ilości osób kreatywnych i przedsiębiorczych ?

Dziękujemy


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *