Talenty Dużych i Małych
TDiM 015: Talenty w służbie zmiany
Loading
/

Podcast Talenty Dużych i Małych powstał z myślą, by połączyć temat dorosłych 34 talentów Gallupa dla tych dużych i 10 dziecięcych talentów dla tych małych. Łączymy talenty dużych i talenty małych. Tylko u nas szersze spojrzenie na talenty z perspektywy różnych pokoleń.

W tym odcinku:


  • Zmiana i kryzys- czy to jest to samo?
  • Jak sytuacja pandemii i odosobnienia na nas wpływa?
  • Co to jest zarządzanie zmianą?
  • Jako możemy o nich myśleć, jak do nich podchodzić?
  • Jak w podejściu do zmiany pomagają talenty?

Podsumowanie odcinka


Obecnie mamy ogłoszoną pandemię koronowa wirusa. Jest to sytuacja, która dotyka nas, naszych rodzin. Warto jednak zwrócić uwagę, że skala oddziaływania tej odmiennej sytuacji jest dużo szersza i większa, bo obejmuje miliony ludzi na świecie. Dlatego ta zmiana (bo tak można to określić) jest narzuconą, zupełnie niespodziewaną o makro zasięgu. 

Dominika napisała wpis na temat zmiany i talentów na kwarantannie, ale tutaj też chcemy zastanowić się czym jest zmiana.

Zarządzanie zmianą generalnie wiąże się nam z firmami lub biznesem i wdrażaniem w nich rozwiązań innych niż dotychczas. To może dotyczyć rożnych aspektów, np. kadry menedżerskiej, rodziny, kultury, założeń, metodyki. Teraz wydaje się, że najbardziej to widać w obszarze edukacji, kiedy to nigdy wcześniej w Polsce nauczanie nie odbywało się w sposób zdalny, poza szkolnym terenie (mają na myśli budynek).

Faktem jest też to, że każdy z nas spotkał się w życiu ze zmianą i można wręcz postawić tezę, że nie ma człowieka, który choć raz by jej doświadczył. Prze to rozumiemy, że odczuł ją na własnej skórze i we własnych myślach, że zakładał pewne działanie, a ostatecznie w praktyce nie było ono zgodne z tymi założeniami. Pewne elementy lub nawet większa całość tego działania poszła inaczej, zmieniła się.

Często bronimy się przed zmianą, mówimy, że ja tego nie chcę, to mi nie pasuje, jest mi dobrze tak jak jest. Osoby takie, w obliczu pandemii i wprowadzonych zmian mogły poczuć się nieswojo i niepewnie.

W tej sytuacji może być łatwiej osobom, które są elastyczne, potrafią reagować i dostosować się do sytuacji.

Kasia wprowadza do rozmowy pojęcie matrycy wpływu, w której można się zastanowić na jakie obszary mam wpływ, a na jakie nie. Skupienie się na obszarach na które mam wpływ z pewnością zredukują ilość frustracji i innych negatywnych emocji.

Talenty Dominiki Łysio:
  • Kontekst – Context
  • Odpowiedzialność – Responsibility 
  • Bliskość – Relator
  • Zgodność – Harmony
  • Osiąganie – Achiever
Talenty Katarzyna Bieleniewicz
  • Indywidualizacja – Individualization
  • Wizjoner – Futuristic
  • Empatia – Empathy
  • Zbieranie – Input
  • Poważanie – Significance
  • Maksymalista – Maximizer | Strategic | Intellection | Ideation | Deliberative
Fazy zmiany narzuconej:
  1. Zaprzeczenie
  2. Opór
  3. Eksperymentowanie
  4. Zaangażowanie
Jak reagują nasze talenty w czasie pandemii

Kasia na początku trochę odrzucała zmianę, myślała, że może to jej nie będzie dotyczyło. Następnie obserwowała uruchomienie się talentu Empatia. To było szczególnie widoczne, gdy słyszała o biznesach znajomych, którzy musieli je zamykać lub wisiała nad mini groźba bankructwa. Wtedy pojawiły się w jej głowie pytania „jak mogę pomóc?”, „co mogę dla nich zrobić?” oraz chęć zbudowania systemu wsparcia dla tych znajomych. Poza tym włączyły się u Kasi talenty kreatywne, wymyślała co będzie robić w domu, jak może spędzić czas ze swoimi dziećmi.

U Dominiki na początku włączyły się talenty, które pchały ją do zbierania jak najwięcej informacji o wirusie i zastanawiała się, na ile ten wirus jest niebezpieczny dla niej i jej rodziny. Czytała o modelach matematycznych, które prognozowały rozprzestrzenienie się wirusa poza Chinami. Poza tym Dominika obserwowała u siebie i swoich najbliższych pojawiające nie emocje niepokoju, strachu, wtrącenia z równowagi. Najmłodszy syn nie pozwalał w domu wymawiać słowa „koronawirus”. W domu tworzyli scenariusze przyszłych działań, tego co może się wydarzyć bazując na zebranych i analizowanych informacji. Tutaj uruchomiły się talenty Kontekst i Analityk, a stawiając czoła pojawiającym się emocjom uruchomił się talent Bliskość.

Dodatkowo Kasia wspomina jak Wizjoner pomógł jej się przygotować na kolejne tygodnie. Odkrywczość zaś pomogła reagować i wymyślać kreatywne sposoby spędzania czasu dopasowane do indywidualnych potrzeb i możliwości jej domowników (Indywidualizacja). Kasia też pomyślała o wsparciu lokalnego środowiska. Dla przykładu angażowała się w wyprowadzanie psów czy w organizację szycia maseczek. To niewątpliwie kolejne przejawi działania talentu Empatia.

Obie rozmówczynie opowiadają o tym, jak w którymś momencie pojawiły się u nich emocje złości, zdenerwowania, poczucia, ze ktoś zabrał ich wolność, niezależność, ze przebywają w „areszcie domowym”.

W następnym etapie u Dominiki uruchomiły się talenty z domeny wykonywania. Było już jasne, że są całą rodziną w domu, że muszą inaczej funkcjonować, na nowych zasadach. W domu zrobiła naradę i razem z rodziną ustalili, w jaki sposób sobie wzajemnie będą pomagać. To wsparcie talentów Odpowiedzialność i Osiąganie, a u męża wsparcie w talentu Ukierunkowanie.

Kasia zaś szukała pozytywnych myśli, pozytywnych stron tego pobytu w domu i starała się określić te czynności, te aktywności na które ma wpływ. Poza tym doceniła możliwość przebywania z dziećmi, lepszej ich obserwacji, popatrywania jak działają w sytuacjach zdalnej edukacji, ja same starają się utrzymywać kontakty ze swoimi znajomymi.

Czas izolacji od innych, pobyt w domu, w towarzystwie swoich najbliższych, rodziny i domowników można potraktować jak inwestycję. Mamy tu na myśli inwestycje w siebie, w obserwację swojej osoby, we własny rozwój osobisty. Możemy też zainwestować energię w odkrywanie talentów swoich najbliższych, w budowanie relacji z nimi i proste spędzanie czasu.

A jeśli nie znasz jeszcze swoich talentów lub chcesz odkryć talenty swoich dzieci to zapraszamy do kontaktu (linki poniżej).

Linki:


Podcast możesz subskrybować poprzez:

  • bezpłatny i bardzo dobry Player FM (Android i www) – mój wybór
  • iTunes (iOS i Windows)
  • Stitcher (iOS i Android)
  • Google Podcast (Android)
  • Twoją ulubioną aplikację do podcastów na smartphonie (wyszukaj frazę „Talenty Dużych i Małych”)

Zostaw swoją recenzję w iTunes

Jeżeli podobał Wam się podcast, możesz zostawić ocenę w iTunes. To tylko chwila a dla mnie każda gwiazdka ma ogromne znaczenie.

Instrukcja:

Aby to zrobić zainstaluj aplikację iTunes na swoim komputerze z systemem Windows, zaloguj się, następnie w sekcji “Sklep” wyszukaj podcast “Talenty Dużych i Małych”. Oprócz gwiazdek możesz też napisać kilka słów na jego temat. Dzięki takim osobom jak Ty, które zostawią recenzję, pomagasz mi docierać z podcastem do większej ilości osób kreatywnych i przedsiębiorczych ?

Dziękujemy


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *