Podcast Talenty Dużych i Małych powstał z myślą, by połączyć temat dorosłych 34 talentów Gallupa dla tych dużych i 10 dziecięcych talentów dla tych małych. Łączymy talenty dużych i talenty małych. Tylko u nas szersze spojrzenie na talenty z perspektywy różnych pokoleń.

.

Talenty Dużych i Małych
Talenty Dużych i Małych
TDiM 009: Talent Centrum Uwagi [Presence]
Loading
/

W tym odcinku:


  • Krótki opis talentu.
  • Jak wygląda w codziennym działaniu.
  • Słowa najlepiej opisujące talent Centrum Uwagi
  • Pomysły dla dorosłych talentów, by wspierać ten talent nastolatka

Podsumowanie odcinka


Nazwa talentu

Talent, o którym jest ten odcinek po angielsku nazywa się Presence. Słowo to w tłumaczeniu oznacza obecność, teraźniejszość, bycie obecnym, zauważonym, prezencja, aparycja. Trudno jest jednoznacznie przetłumaczyć nazwę tego talentu. Dominika spotkała się już z określeniami takimi jak Obecność, Prezencja, Przewodzenie innym. Każde to określenie zawiera ważne cechy tego talentu i podkreśla je. W Tropicielach Talentów po długich rozmowach i zastanawianiu się jak nazwać właśnie ten talent zdecydowano się na Centrum Uwagi. To ważne, by nazwa łatwo kojarzyła się młodym osobom, pokazywała jak naprawdę działa osoba, która posiada ten talent.

Krótki opis talentu Centrum Uwagi/ Presence

Dziecko z talentem Centrum Uwagi jest urodzonym mówcą i liderem, który jest stworzony do tego, by stać na środku pokoju, sali, klasy opowiadać historie i przewodzić innym. Inne osoby chętnie patrzą na nie, słuchając tego co mówi, prezentuje lub opowiada. Nastolatek taki jest osobą charyzmatyczną, skupiającą uwagę.

Jak to wygląda na co dzień?

Młode osoby z talentem Centrum uwagi są rozmowne, mają poczucie humoru i często gromadzą wokół siebie liczne towarzystwo kompanów i „widzów”.

Dziecko takie w grupie otoczone jest znajomymi, ma dużo do powiedzenia, często coś śmiesznego. To jest osoba, którą inni chętnie słuchają, postrzegana jako dusza towarzystwa, taka co zagada, coś opowie. Inni wiedzą, że będąc w jej towarzystwie jest wesoło i radośnie.

U młodszych dzieci dużą łatwość sprawia występowanie, recytowanie wierszyków, prezentowanie nie jest dla nich problemem. To może być typ wodzireja, który moderuje zabawę, wymyśla co inni mogą razem robić. Opowiada, gaduła.

Działa w imieniu grupy, rzecznik, aby coś załatwić, używa odpowiednich argumentów, aby przekonać innych.

Młode osoby z tym talentem potrzebują wsparcia dorosłych, by dobrze wykorzystywać ten talent. Dla przykładu w momencie żartowania, trzeba uważać na cienką granicę pomiędzy tym kiedy żart i kawał może kogoś wyśmiewać, czy robić przykrość.

Jakie talenty dorosłych słyszymy opowiadając o talencie Centrum Uwagi?
  • Czar
  • Komunikatywność
  • Poważanie
  • Aktywator
  • Dowodzenie
Słowa talentu
  • Zaznaczający swoją obecność
  • Aktor, prezenter, występujący na scenie
  • Humor, żart, pogodna osoba, rozśmieszać, bawić
  • Otwarty, towarzyski, kontaktowy
  • Dobry kompan, odbiera na tych samych falach
  • Storyteller, opowiadający historie
  •  Podziwiany, Ambitny, aspirujący
  • Podziwiany
  • Widoczny, dostrzegalny
  • Wpływowy, istotny, znaczący- chce przewodzić innym
  • Adwokat grupy, rzecznik, przemawia w imieniu innych
Na jakie zachowania zwracamy uwagę. Jak obserwujemy ten talent?

Możemy przyglądać się sposobowi zachowania lub działania dziecka i odczytywać sygnały tego talentu. Jako rodzic możesz zadać sobie pytania:

  • Jakie usposobienie ma moje dziecko- czy jest pogodne, towarzyskie? Dobry kompan? Jak działa w grupie?
  • Czy moje dziecko lubi być w Centrum Uwagi? Czy chce, by na nie zwracano uwagę, słuchano je?
  • Jak opowiada, jakie dobiera słowa, jakie przedstawia argumenty?
  • Czy moje dziecko jest “gadatliwe”- dużo potrafi mówić, opowiadać, wytrzepuje historyjki jak z kołnierza?
  • Czy ma poczucie humoru, dużo żartuje? Czego dotyczy?
  • Umie przekonywać i znajduje odpowiednie argumenty do danej sytuacji?
  • Czy lubi przewodzić innym i stać na czele grupy? W jakich sytuacjach? Jak to robi? Jaka odgrywa rolę? Czy to przynosi pożądany efekt, sukces?
Pokazuję, że dostrzegam i doceniam

Jeśli nastolatek wie, że jego talentem jest Centrum Uwagi, to będzie miał swoje charakterystyczne potrzeby komunikowania się z najbliższym otoczeniem. Jako rodzic możesz rozpocząć rozmowę, używając odpowiednich zwrotów i pytań, pokazując jednocześnie, że doceniasz i dostrzegasz ten talent.

Co może zrobić rodzic?

  • Co było dzisiaj “zdarzeniem dnia” w szkole/klasie? Czego dotyczyło?
  • Kogo dzisiaj rozśmieszyłeś? To można pogłębiać- jak to zrobiłeś, w jakiej sytuacji, jaki kawał/żart, jaki efekt?
  • Jak chcesz spędzić czas ze mną? Ty decyduj, ja będę Cię obserwować, będę Twoją publicznością.
  • Jeśli opowiada jakieś zdarzenie- co było najbardziej ekscytujące?
  • Opowiedz mi żart lub coś śmiesznego?

Zadając pytania dziecka możemy wykorzystać rozmaite kreatywne pomysły np. ze strony Zuch rysuje (link na dole podsumowania). W zależności od tego jakie dziecko ma talenty, możemy zadawać pytania, które rozwijają dzieci, zarówno pod kątem umiejętności społecznych, jak i poznania siebie samego.

Pomysły dla dorosłych talentów

Jeśli masz talent Integrator możesz pokazywać dziecku, jak wykorzystywać talent Centrum Uwagi w sposób mądry, jak włączać innych do grupy i nie wykluczać ich.

Jeśli masz talent Empatia możesz pokazywać dziecku, co to znaczy, gdy swoją osobą zagarniam zbyt wiele uwagi, zagarniam terytorium, przyćmiewam innych. Jako rodzic pokazujesz jak zrozumieć uczucia i potrzeby innych. Uczyć się jak radzić sobie z emocjami, jak jesteśmy w Centrum Uwagi czasami możemy być wystawieni na różne sytuacje, możemy nie uzyskać tego co chcieliśmy. Jak radzić sobie wtedy z uczuciami.

Jeśli masz talenty Maksymalista, Poważanie, Uczenie się to te trzy talenty mogą w dobry sposób ukierunkować energię, którą mają, tak by była wykorzystywana dla dobrych i wartościowych rzeczy. Rodzic taki będzie umiejętnie dobierał aktywności do talentu dziecięcego.

Jeśli masz talenty Czar lub/i Komunikatywność możesz być doskonałym wzorem do naśladowania dla nastolatka z Centrum Uwagi. Dzielić się umiejętnościami, pokazywać jak działa ten talent. Jak dbać o słowa, o wypowiedź, jak nie stać się gadułą. Uczenie się wzajemnego szacunku pomiędzy tymi talentami, a również rozumienie, że inni nie mają takiego talentu. Uwaga w rodzinie! Nie wszyscy mogą posiadać naturalną moc opowiadania i wypowiadania się.

Aktywności do zastosowania od zaraz

Podpowiadamy, w jaki prosty i szybki sposobów możesz już dziś zacząć wykorzystywać naturalny potencjał dziecka.

Nasze propozycje:

  • Zaproponuj udział w zajęciach teatralnych, tanecznych, które dają możliwość występowania na scenie.
  • Żartuj z dzieckiem, opowiadaj kawały, ale ucz kiedy kawał jeszcze bawi, a kiedy staje się już przykrością. Można prowadzić bazę historyjek, kawałów, opowiastek, w postaci zeszytu.
  • Daj możliwość prezentowania projektu szkolnego, podsumowania
  • Można pomyśleć w jakich obszarach talent może być wykorzystywany
  • Pomagać kształtować dobry gust, pokazywać co jest w dobrym tonie.

Linki:



0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *