Podcast Talenty Dużych i Małych powstał z myślą, by połączyć temat dorosłych 34 talentów Gallupa dla tych dużych i 10 dziecięcych talentów dla tych małych. Łączymy talenty dużych i talenty małych. Tylko u nas szersze spojrzenie na talenty z perspektywy różnych pokoleń.

Talenty Dużych i Małych
Talenty Dużych i Małych
TDiM 019: Rozwój w oparciu o mocne strony a tradycyjne podejście
Loading
/

W tym odcinku:


  • Fundamenty tradycyjnego rozwoju osobistego i tego opartego o mocne strony
  • Przebieg obu procesów czyli jak rozwijamy się osobiście

Podsumowanie odcinka

Człowiek w trakcie swojego życia przechodzi przez serię etapów, czasami mniej lub bardziej widocznych lub mających swój konkretny początek czy zakończenie. I nie chodzi jedynie o zmianę w sensie fizjologicznym, ale również o podejmowanie nowych form funkcjonowania czy ról życiowych. Ta właśnie droga, ten ciągle trwający proces możemy nazwać rozwojem.

Rozwój osobisty to zmiana możliwa dzięki odpowiednim metodom, narzędziom oraz informacjom pozwalająca udoskonalić jakość pewnych obszarów życia człowieka (zawodowego, społecznego, hobbystycznego czy emocjonalnego).

Definicja pochodzi ze strony Encyklopedia Zarządzania

Tradycyjny sposób rozwoju osobistego

Tradycyjny sposób rozwoju osobistego opiera się na dwóch głównych aktywnościach:

  1. Zidentyfikować obszar do rozwoju czyli odnaleźć tak zwane luki kompetencyjne, to czego nie umiemy, a warto w wykonywanej roli widzieć lub umieć
  2. Zaplanować plan rozwoju, który te luki będzie niwelował, zmniejszał. Mówiąc wprost chodzi o to, by wziąć udział w szkoleniach, warsztatach procesach rozwojowych, które sprawią, ze to w czym ktoś jest słaby i sobie nie radzi, zacnie sobie jednak radzić

Model ten jest stosowany jest w wielu miejscach- w biznesie, w małych firmach, w edukacji, szkołach czy nawet naszych rodzinach. To jest mocno zakorzenione w naszej kulturze, często jest to wbudowane w nasz sposób myślenia.

Mam wzorce, osoby, które są dla nas autorytetem, przykładem do naśladowania i staramy się kopiować te wzorce. A że często nam to nie wychodzi, zaczynamy myśleć: „O rany, jestem do niczego, nie rozwijam się, nie mogę działać lepiej, nie nadaję się do tego”.

To też element tradycyjnego sposobu rozwoju- kopiuj, powtarzaj, równaj do wszystkich, którym to wychodzi i osiągają rezultaty.

Głównie założenie tego systemu rozwoju, opiera się na przyjęciu tezy, że każde zachowanie jest możliwe do wyuczenia się.

Dla przykładu w szkole zakłada się, że każde dziecko jest w stanie opanować zarówno tabliczkę mnożenia, wykonywanie przewrotu w przód czy recytować wiersz. Każdy tak samo może się tego nauczyć, niezależnie od swoich rzeczywistych predyspozycji.

Oczywiście jesteśmy w stanie nauczyć się wielu rzeczy, ale pytanie jest czy będziemy czerpać z tego przyjemność, czy będziemy w stanie flow, czy zostaniemy mistrzem. I dodatkowo ile to będzie kosztowało nas energii, czasu i poświęcenia, by wypracować tę umiejętność.

Tradycyjne podejście stawia jakby na rzemiosło, na wypracowanie w sobie kompetencji, które rozwinięte pozwolą działać efektywnie.

W podejściu tym zakłada się również, że osoby osiągające sukces, będące mistrzami w swojej roli, zachowują się podobnie i korzystają z tych samych metod, które właśnie ten sukces mają gwarantować. Myślimy, że powinniśmy zachowywać się wedle ustalonego kanonu i wtedy mamy szansę, na bycie efektywnym czy takim, który osiąga swoje cele.

To może również prowadzić do tego, że osoby ciągle próbujące zalepiać swoje luki kompetencyjne, po jakimś czasie nie widza znacznej zmiany czy wzrostu własnych kompetencji. Mogą czuć się wypaleni zawodowo lub skazani na przeciętność.

W edukacji coraz częściej mówimy o metodzie zielonego ołówka, czyli nie tylko zakreślaniem na czerwono co nie umiesz, co robisz źle. Dla przeciwwagi natomiast zielonym kolorem warto podkreślać co umiesz, co robisz dobrze i wtedy może się okazać, ze praca czy zadanie domowe ucznia jest bardziej zielono-rozwojowe, niż czerwone- podkreślające to co słabe.

Rozwój oparty o mocne strony

Podejście Instytutu Gallupa zaś opiera się na dwóch tezach:

  1. Identyfikujemy to, co jest w nas naturalnie dobre i mocne czyli szukamy zachowań, sposobów działania, które nam wychodzą i sprawdzają się w pełnionej roli zawodowej lub życiowej
  2. Planujemy rozwój osobisty, by ten naturalny potencjał jeszcze bardziej wzmocnić i świadomie używać w codziennych działaniach.

Kasia wspomina cytat z jednej z książek związanych z mocnymi stornami, który mówił, że studiując nasze klęski i porażki, dowiadujemy się jak je ponosić, jakie one były. Natomiast studiując nasze sukcesy, dowiadujemy się, co robić, by je znowu odnosić.

Oznacza to, że lepiej obserwować siebie pod kątem tego co robisz, by odnosić sukces, bo dzięki temu widzisz, jakie mechanizmy powielać, by nadal osiągać wyniki.

To wiąże się z jednym z podstawowych założeń rozwoju opartego o mocne strony, które mówi, że każdy z nas jest w stanie wyuczyć się tylko niektórych zachowań, a najbardziej tych, które są oparte na fundamencie indywidualnych, typowych dla jednostki i jej naturalnych sposobów zachowania i myślenia.

Mówiąc wprost, rozwój osobisty powinien być oparty o nasze talenty czyli powtarzające się wzorce naszego zachowania, odczuwania i myślenia. Takie podejście kieruje uwagę w rozwoju osobistym na wewnętrzne, już posiadane zasoby. Podpowiada, by nie szukać gdzieś na zewnątrz, poza sobą, a raczej skupić się na tym co się posiada.

Podobnie w rodzicielstwie, czasami chcąc pełnić rolę rodzica poszukujemy sposobów, rad, wskazówek poza naszą rodziną, a potem dopasowujemy to w rodzinie. A przecież będąc rodzicem nadal możemy być najlepsza wersją siebie, budując nasz rodzicielski styl na już posiadanych zasobach i własnym potencjale. Tak często szukamy czegoś poza nami, że zapominamy o własnych mocnych stronach.

Drugie założenie tej koncepcji jest to, że osoby najlepsze w swojej roli osiągają te same rezultaty, używając innych, swoich własnych , indywidualnych sposobów. Co oznacza, że możesz dojść do tego samego miejsca co tysiące innych osób, ale używać przy tym swojego unikalnego sposobu.

 Linki:


Podcast możesz subskrybować poprzez:
Zostaw swoją recenzję w iTunes

Jeżeli podobał Wam się podcast, możesz zostawić ocenę w iTunes. To tylko chwila, a dla mnie każda gwiazdka ma ogromne znaczenie.

Instrukcja:

Aby to zrobić zainstaluj aplikację iTunes na swoim komputerze z systemem Windows, zaloguj się, następnie w sekcji “Sklep” wyszukaj podcast “Talenty Dużych i małych”. Oprócz gwiazdek możesz też napisać kilka słów na jego temat.

Dzięki takim osobom jak Ty, które zostawią recenzję, pomagasz mi docierać z podcastem do większej ilości osób zainteresowanych talentami dla małych i dużych.

Dziękuję

Zostaw swoją recenzję w iTunes

Jeżeli podobał Wam się podcast, możesz zostawić ocenę w iTunes. To tylko chwila, a dla mnie każda gwiazdka ma ogromne znaczenie.

Instrukcja:

Aby to zrobić zainstaluj aplikację iTunes na swoim komputerze z systemem Windows, zaloguj się, następnie w sekcji “Sklep” wyszukaj podcast “Talenty Dużych i małych”. Oprócz gwiazdek możesz też napisać kilka słów na jego temat.

Dzięki takim osobom jak Ty, które zostawią recenzję, pomagasz mi docierać z podcastem do większej ilości osób zainteresowanych talentami dla małych i dużych.

Dziękuję


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *