Podcast Talenty Dużych i Małych powstał z myślą, by połączyć temat dorosłych 34 talentów Gallupa dla tych dużych i 10 dziecięcych talentów dla tych małych. Łączymy talenty dużych i talenty małych. Tylko u nas szersze spojrzenie na talenty z perspektywy różnych pokoleń.

Talenty Dużych i Małych
Talenty Dużych i Małych
TDiM 020: Talent Organizowanie [Organizer]
Loading
/
W tym odcinku:
  • Nazwa talentu w języku angielskim i polskim
  • Krótki opis talentu
  • Słowa charakterystyczne
  • Rodzic obserwuje talent Nastawienie na relacje czyli pytania, które warto sobie zadać
  • Jak komunikować się z nastolatkiem z tym talentem
  • Pomysły dla dorosłych talentów, by wspierać talent Nastawienie na relacje
Podsumowanie odcinka
Nazwa talentu

Talent Organizowanie z domeny wykonywania, po angielsku Organizer. Tutaj wprost można przetłumaczyć, to jako Organizator, co jest bardzo związane z talentem dla osób dorosłych, który po angielsku to Arranger.

Ponownie mamy taki przypadek, ze na poziomie języka angielskiego te dwa talenty mają inne nazwy- Arranger i Organizer, natomiast w tłumaczeniu właściwe nazwy to po prostu Organizator.

W Tropicielach przyjęto nazwę czynnościowa talentu czyli Organizowanie. Po części po to, by odróżnić nazwę od dorosłego Organizatora, a po części by nawa była neutralna jeśli chodzi o rodzaj.

Opis talentu Organizowanie

Układanie grafików i harmonogramów, planowanie i organizowanie swojej codzienności i zamierzeń sprawia, że świat dziecka z tym talentem jest lepszy i bardziej uporządkowany. Inni mogą liczyć na nie w kwestii podania dodatkowych szczegółów i ułożenia wspólnego planu działania.

Łączy części i szczegóły w całość. Widzi z lotu ptaka.

Pyta co będzie się działo dalej, krok po korku. Zorientowany na terminy, na to kiedy ma się coś dziać, wydarzyć. Może ma bałagan w pokoju, ale za to ułożone wszystko w głowie w kwestii co, kiedy i jak ma być zorganizowane i wykonane.

Często rodzice mówią, że badanie jest niepoprawne, bo u dziecka w pokoju jest bałagan, nie ma porządku w swoim otoczeniu, jakby się spodziewali po talencie Organizator. Natomiast z praktyki wygląda na to, że dzieciaki mają zorganizowane swoje sprawy w głowach.

Czasami lubi zasady i ustalanie kontraktu społecznego – umawiamy się na pewien sposób działania, organizowania według logicznych kroków i tak ma być. Bywa , że nie lubią spontanicznego działania.

Kasia podpowiada, że osoby dorosłe z talentem Organizator są bardziej elastyczne, dynamiczne, potrafią się dostosować. Dziecięcy telnet przypomina trochę połączenie dorosłego Organizatora, który łączy różne role, działa i talentu Dyscyplina, który lubi działać wedle określonej struktury.

Dodatkowo ten nastoletni talent w swoim działaniu, w tym ustalaniu zasad, trzymaniu się pewnego planu czy wcześniej założonych wytycznych, może przypominać dorosłe talenty Pryncypialność, Odpowiedzialność lub Bezstronność.

Słowa talentu
  • Zorganizowany, uporządkowany
  • Ustrukturyzowany, usystematyzowany
  • Schludny i ułożony w dany sposób
  • Dokładny, drobiazgowy, zwraca uwagę na detale
  • Łączący – Potrafi łączyć różne rzeczy lub zadania w jedną całości
  • Chętnie planuje swoją codzienność
  • Działa według schematu, metodycznie i logicznie
  • Podążający za zasadami i ich przestrzegający
Na jakie zachowania zwracamy uwagę. Jak obserwujemy ten talent?

Możemy przyglądać się sposobowi zachowania lub działania dziecka i odczytywać sygnały tego talentu.

  • Czy Twoje dziecko jest typem organizatora?
  • Jak jest zorganizowana przestrzeń w pokoju lub na biurku Twojego dziecka?
  • Czy posiada jakiś system lub sposób na układanie swoich rzeczy?
  • Czy posiada jakiś nawyk, wykonuje coś rutynowo każdego dnia?
  • Jak organizuje sobie swoją pracę lub zadania, które ma do wykonania? Czy jest w tym jakaś metoda?
  • Czy obserwujesz, że Twoje dziecko lubi działać według pewnych zasad lub ustalonych kroków? Jak o tym mówi, a jak reaguje, gdy coś się zmieni?
  • W jaki sposób Twoje dziecko organizuje sobie swój czas lub ustala dzienne rutyny? Czy korzysta z plannera, tablicy ścieralnej, aplikacje w telefonie? 
  • Czy w swoje działania włącza inne osoby, a może rzeczy, pomysły? Widzi detale i ważne rzeczy, których inni nie dostrzegają?
  • Jakiego typu zabawy interesują Twoje dziecko/programy telewizyjne? Czy może takie, które mają pewną powtarzalną strukturę? A może takie, które uczą jak strukturę nadać, jak z bałaganu zrobić porządek?
Pokazuję, że dostrzegam i doceniam

Jeśli nastolatek wie, że jego talentem jest Organizowanie, to będzie miał swoje charakterystyczne potrzeby komunikowania się z najbliższym otoczeniem. Jako rodzic możesz rozpocząć rozmowę, używając odpowiednich zwrotów i pytań, pokazując jednocześnie, że doceniasz i dostrzegasz ten talent.

  • Co dzisiaj zorganizowałeś? Co chcesz zorganizować?
  • W jakiej kolejności chcesz to robić?
  • Według jakich kroków warto to realizować? Wykonywać?
  • Co chcesz ułożyć, przeorganizować, by lepiej działało lub Tobie pomagało sprawniej funkcjonować?
  • Jak dziecko chce, by organizować i ustalać rodzinne aktywność, by czuło się dobrze i bezpiecznie (trzeba pamiętać, że raczej nie lubi zaskoczenia i niespodzianek).
  • Opowiedz, co masz w planach na dzisiaj/na ten tydzień.
  • Kto mógłby skorzystać z Twojego talentu Organizowania? Może przyłączysz się do tej osoby?
  • Kogo sposób działania i organizowania Ci się podoba? Czy chcesz poznać bliżej tą osobę i jej sposoby działania?
  • Co wydaje Ci się łatwiejsze, gdy jest uporządkowane lub dobrze zorganizowane/rozmieszczone.
Pomysły dla dorosłych talentów

Jeśli masz talent Uczenie się to jako dorosły ucząc się, gromadząc wiedzę na temat rożnych technik organizacji czy zarządzania sobą w czasie, możesz dzielić się tym z dzieckiem. Możesz podsuwać rożne pomysły i dzielić się dobrymi praktykami.

Jeśli masz talent Osiąganie to jako dorosły lubisz osiągać cele, więc możesz pomagać dziecku szybciej dojść do celu lub zmniejszyć potrzebą do wykonania liczbę kroków. Być towarzyszem w kreowaniu rożnych list, które lepiej pomogą zorganizować. Ten dorosły talent i nastoletnie Organizowanie mogą razem świętować osiągnięte rezultaty, ciesząc się swoją wspólną potrzebą wykonywania.

Jeśli masz talent Odpowiedzialność to jako dorosły dobrze rozumiesz o co chodzi w obiecywaniu i dotrzymywaniu obietnic, w byciu osobą lojalną, życiu z godnym z sobą. Jeśli masz dojrzały talent Odpowiedzialność to możesz pomóc dziecku w tym, by się zastanowił czy wszędzie i wszystko musi organizować czy jednak są miejsca, gdzie może sobie odpuścić. Kiedy mówić tak, a kiedy jednak odmawiać, co robić, by siebie nie przeciążać i co robić, by innych włączać do działania.

Jeśli masz talent Indywidualizacji to jako dorosły możesz przede wszystkim włączyć swoją wewnętrzną lupę, by lepiej obserwować i dostrzec talent Organizowanie. Być może właśnie takiej osobie dorosłej, będzie łatwiej wyłapać szczegóły tego talentu i zrozumie, dlaczego tak działa a nie inaczej.

Jeśli masz talent Bliskość to jako dorosły możesz być blisko dziecka, być jego mentorem. Możesz towarzyszyć mu w rożnych wyzwaniach i emocjach, które się pojawią w momencie zmian, zaskoczeniach. To rodzic wspierający, towarzyszący, pokazujący jak budować relację w czasie, gdy wykonujemy coś razem.

Aktywności do zastosowania od zaraz

Podpowiadamy, w jaki prosty i szybki sposobów możesz już dziś zacząć wykorzystywać naturalny potencjał dziecka.

Nasze propozycje:

  • dobre praktyki na produktywność– wykorzystywanie różnych narzędzi, typu tablica z planem dnia, tygodnia lub miesiąca, chceck lista, aplikacja do zarządzania
  • uporządkowanie dowolnego miejsca w domu– szuflady z rupieciami, kartonu z płytami CD, półki z książkami
  • organizacja wspólnego spotkania lub czasu– młoda osoba z tym talentem wie, jak połączyć wiele różnych detali w jedną całość. Dlatego dobrym sposobem na wykorzystanie tego talentu w działaniu jest włączenie nastolatka w organizację imprezy rodzinnej, lokalnego wydarzenia lub szkolnego konkursu czy dyskoteki
Linki
Podcast możesz subskrybować poprzez:
Zostaw swoją recenzję w iTunes

Jeżeli podobał Wam się podcast, możesz zostawić ocenę w iTunes. To tylko chwila, a dla mnie każda gwiazdka ma ogromne znaczenie.

Instrukcja:

Aby to zrobić zainstaluj aplikację iTunes na swoim komputerze z systemem Windows, zaloguj się, następnie w sekcji “Sklep” wyszukaj podcast “Talenty Dużych i małych”. Oprócz gwiazdek możesz też napisać kilka słów na jego temat.

Dzięki takim osobom jak Ty, które zostawią recenzję, pomagasz mi docierać z podcastem do większej ilości osób zainteresowanych talentami dla małych i dużych.

Dziękuję

Zostaw swoją recenzję w iTunes

Jeżeli podobał Wam się podcast, możesz zostawić ocenę w iTunes. To tylko chwila, a dla mnie każda gwiazdka ma ogromne znaczenie.

Instrukcja:

Aby to zrobić zainstaluj aplikację iTunes na swoim komputerze z systemem Windows, zaloguj się, następnie w sekcji “Sklep” wyszukaj podcast “Talenty Dużych i małych”. Oprócz gwiazdek możesz też napisać kilka słów na jego temat.

Dzięki takim osobom jak Ty, które zostawią recenzję, pomagasz mi docierać z podcastem do większej ilości osób zainteresowanych talentami dla małych i dużych.

Dziękuję


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *