Podcast Talenty Dużych i Małych powstał z myślą, by połączyć temat dorosłych 34 talentów Gallupa dla tych dużych i 10 dziecięcych talentów dla tych małych. Łączymy talenty dużych i talenty małych. Tylko u nas szersze spojrzenie na talenty z perspektywy różnych pokoleń.

Talenty Dużych i Małych
TDiM 022: Talent Nastawienie na relacje [Relating]
Loading
/
W tym odcinku:
  • Nazwa talentu w języku angielskim i polskim
  • Krótki opis talentu
  • Słowa charakterystyczne
  • Rodzic obserwuje talent Nastawienie na relacje czyli pytania, które warto sobie zadać
  • Jak komunikować się z nastolatkiem z tym talentem
  • Pomysły dla dorosłych talentów, by wspierać talent Nastawienie na relacje
Podsumowanie odcinka
Nazwa talentu

Talent ten po angielsku nazywa się Relating. Generalnie trudno jest przetłumaczyć to słowo na język polski.

Można powiedzieć, że to relacyjny, budujący relacje, że jest się osobą nastawiona na relacje.

Dla dorosłych mamy talent Relator, który w języku polskim funkcjonuje jako Bliskość. Dominika zastanawiała się, czy dla nastolatków nazwę Relating tłumaczyć jako umiejętność bycia blisko, bliskość. Czy takie określenie talentu rzeczywiście byłoby dobrze zrozumiałe przez młode osoby.

Przez jakiś czas talent ten w Tropicielach Talentów był nazwany jako Budowanie Relacji czyli tak jak jedna z domen talentowych. Okazało się, że to wprowadzało trochę zamieszania dla nastolatków. Poza tym w obserwacji i pracy z dziećmi było widać, że talent Relating można zaobserwować zarówno jako zawieranie relacji, ich utrzymywanie, budowanie, pogłębianie. Dla osób z tym talentem towarzystwo i relacje z innymi są bardzo ważne. Dlatego ostatecznie nazwa talentu po polsku to Nastawienie na relacje.

Opis talentu Nastawienie na relacje

Dziecko z tym talentem lubi nawiązywać koleżeńskie i przyjacielskie relacje i utrzymywać je przez długi czas – być może nawet przez całe swoje życie. Poszerza ono grono przyjaciół dla siebie samego oraz dla innych. 

Relacje są dla nich cenne i są ważnym elementem ich życia.

Łatwo nawiązuje znajomości. Często po prostu uśmiecha się, zagaduje i już kogoś zna.

Czasami jednak potrzebuje czasu, obserwuje i wtedy wchodzi w relacje. Za to jak już kogoś zna, to potrafi utrzymywać relacje nawet na odległość. Ludzie są ważni dla niego.

Często jest tak, że osoby z najbliższego otoczenia widzą w takiej osobie najlepszego przyjaciela, któremu mogą zaufać i o wszystkim z nim porozmawiać. Osoba z tym talentem ceni wartość przyjaźni, którą może utrzymywać przez długie lata.

W nowym otoczeniu łatwo zjednują sobie ludzi, są nastawione na budowanie wzajemnych relacji, szukaniu wspólnych obszarów do spędzania czasu, rozmowy czy wzajemnego towarzyszenia sobie.

Dobry kompan i towarzysz. Dostrzega też cechy innych osób, zainteresowania i umie reagować na nie. Pamięta o ważnych datach, wydarzeniach związanych z daną osobą.

Działa jednak inaczej niż Centrum Uwagi. Chce raczej wprowadzić przyjazną atmosferę dla wszystkich, niż zwrócić uwagę czy przykuć uwagę innych.

Kasia w tym nastawieniu na współpracę, na szukaniu wspólnych płaszczyzn do rozmowy lub zabawy widocznych w tym talencie, widzi dorosły talent Zgodność.

Dodatkowo talent Bliskość lub Czar też można zauważyć. Słysząc, że ten talent umie dostrzec cechy, tematy, zainteresowanie drugiej osoby, to można to odnieść do talentu Indywidualizacja. Znowu myśląc o tej cesze związanej z umiejętnym nawiązywaniem relacji z osobami w różnym wieku, można to odnieść do talentów budowania strategicznego typu Zbieranie czy Uczenie się.

Słowa talentu
  • Jest doskonałym przyjacielem, kolegą lub kompanem, towarzysz
  • Łatwo nawiązuje znajomości
  • Kontaktowa i przystępna
  • Łączy i integruje osoby różnego typu i w różnym wieku
  • Wartościowy członek zespołu, spaja a nie dzieli
  • Lubiana i darzona sympatią przez innych
  • Potrafi sprawić, że inni czują się mile widziani, gospodarz
  • Gracz zespołu (team player)
  • Otwarta, serdeczna i pogodna, lubiany przez innych
  • Przyjaciel, kolega, koleżanka
Na jakie zachowania zwracamy uwagę. Jak obserwujemy ten talent?

Możemy przyglądać się sposobowi zachowania lub działania dziecka i odczytywać sygnały tego talentu.

  • Jak mój nastolatek zawiera znajomości? Jakie ma sposoby? Kiedy mu to najlepiej wychodzi?
  • Kto jest najbliższym przyjacielem/kolegą Twojego dziecka? Jak wygląda ta znajomość? Co robią razem? Jak o nią dba?
  • Jak Twoje dziecko nawiązuje nowe znajomości? Czy ma jakieś swoje sposoby? Jak nawiązuje znajomości z dorosłymi?
  • Czy w opowieściach z życia szkolnego Twojego dziecka dominują wydarzenia związane z relacjami z innymi? Posłuchaj je i doceń talent swojego dziecka związany z nastawieniem na relacje. Na jakie sytuacje, elementy relacji zwraca uwagę, co jest dla niego ważne?
  • Opowiedz o swoich przyjaciołach i kolegach z czasów szkolnych oraz własnych doświadczeniach związanych z nawiązywaniem i utrzymywaniem przyjaźni na długie lata.
Pokazuję, że dostrzegam i doceniam

Jeśli nastolatek wie, że jego talentem jest Nastawienie na relacje, to będzie miał swoje charakterystyczne potrzeby komunikowania się z najbliższym otoczeniem. Jako rodzic możesz rozpocząć rozmowę, używając odpowiednich zwrotów i pytań, pokazując jednocześnie, że doceniasz i dostrzegasz ten talent.

  • Pytamy o wszelkie relacje- koleżeńskie przyjacielskie rodzinne. Co zrobili razem, jak spędzili czas? Trzeba pamiętać, że talent może się ujawnić w specyficznej jednej relacji z najlepszym przyjacielem lub też w nastawieniu na wiele relacji koleżeńsko-przyjacielskich. Rozmawiamy o tym w zależności co obserwujemy
  • Kto jest osobą, z którą chcesz spędzić weekend, z kim się chcesz spotkać?
  • Z kim chcesz spędzić czas? kto jest Twoim przyjaciele, bliskim kolegą?
  • Czym wyróżnia się Twój znajomy, za co go cenisz? (dostrzegamy unikalne cechy i wyjątkowość w relacjach nawiązywanych przez dziecko)
  • Kogo chce włączyć do danego działania? Z kim chcesz to zrobić?
  • Jak i gdzie poznał daną osobę? Co to za znajomość?
  • Komu chce dzisiaj sprawić przyjemność? W jaki sposób? Jakimi słowami ją doceni?
Pomysły dla dorosłych talentów

Jeśli masz talent Indywidualizacja to jako dorosły możesz pomóc w jeszcze lepszej obserwacji innych osób, jak dostrzegać i doceniać drobne cechy, rzeczy w innych osobach. Rodzic taki może dzielić się swoimi sposobami. Poza tym taki rodzic może włączać wybór spersonalizowanych prezentów.

Jeśli masz talent Czar to jako dorosły możesz zachęcać dziecko i pokazywać, jak poszerzać grono znajomych, jak przełamywać lody. Można pokazać korzyści płynące ze znajomości nie tylko wąskiego grona znajomych, ale też z posiadania dalszych znajomych.

Jeśli masz talent Maksymalista to jako dorosły możesz pokazywać jak wybierać te kluczowe relacje, ważne osoby, jak rozmawiać z dorosłymi lub ekspertami. jak poznać osoby, które warto poznać lub pomóc decydować, które relacje są wspierające i rozwijające.

Jeśli masz talent Uczenie się, Zbieranie lub Intelekt to jako dorosły możesz wspierać umiejętności zdobywania nowych informacji, szczególnie o innych osobach- co lubią, co je interesuje, jakie mają hobby. To może służyć jako start do nawiązania bliższej relacji lub też poszerzania słownictwa dziecka, które dzięki temu będzie mogło łatwiej rozpocząć dialog z drugą osoba.

Jeśli masz talent w domenie wykonywania to jako dorosły możesz wspierać dziecko w organizowaniu przestrzeni, miejsca, zabaw, które będą później wspólnie wykorzystanie przez dzieci w trakcie spotkania. Tu ważne by zobaczyć, jaka dziedzina i obszar interesuje dziecko.

Aktywności do zastosowania od zaraz

Podpowiadamy, w jaki prosty i szybki sposobów możesz już dziś zacząć wykorzystywać naturalny potencjał dziecka.

Nasze propozycje:

  • Organizowanie i aranżowanie spotkań– talent ten do swojego rozkwitu potrzebuje towarzystwa innych osób. Dopiero gdy jest w grupie znajomych ze szkoły lub podwórka, przyjaciół lub bliskich z rodziny widać jak wspaniale działa. Dlatego dla młodszych dzieci z tym talentem aranżuj takie spotkania u siebie w domu. Zapraszaj znajomych ze szkoły na wspólną zabawę lub odrabianie lekcji. Natomiast starsze nastolatki można zachęcać do organizowania wspólnych nasiadówek ze znajomymi.
  • Zawieranie znajomości na własną rękę– gdy Twoje dziecko poznaje nowe osoby, czy to rówieśników czy osoby dorosłe, pozwól mu na samodzielne przedstawienie się i opowiedzenie o sobie. Może nie będzie to dokładnie to, co jako rodzic powiedziałbyś o swoim dziecku, ale będzie to doskonała okazja do praktykowania i ćwiczenia budowania relacji w realnych sytuacjach.
  • Szanuj przyjaźń– młoda osoba z tym talentem z pewnością ma bliską osobę, którą może nazwać swoim przyjacielem. Wspieraj tę znajomość, rozmawiaj z nastolatkiem o tej relacji, doradzaj gdy przechodzi przez trudne momenty i ciesz się wspólnymi radościami. Bądź mentorem swojego dziecka w tym obszarze. Pamiętaj jednak, że dzieci dobierają sobie znajomych według własnego klucza i nie zawsze jest on zgodny z tym, co sami myślimy. Dawaj wskazówki, ale szanuj tę przyjacielską relację.

Linki

Podcast możesz subskrybować poprzez:
Zostaw swoją recenzję w iTunes

Jeżeli podobał Wam się podcast, możesz zostawić ocenę w iTunes. To tylko chwila, a dla mnie każda gwiazdka ma ogromne znaczenie.

Instrukcja:

Aby to zrobić zainstaluj aplikację iTunes na swoim komputerze z systemem Windows, zaloguj się, następnie w sekcji “Sklep” wyszukaj podcast “Talenty Dużych i małych”. Oprócz gwiazdek możesz też napisać kilka słów na jego temat.

Dzięki takim osobom jak Ty, które zostawią recenzję, pomagasz mi docierać z podcastem do większej ilości osób zainteresowanych talentami dla małych i dużych.

Dziękuję

Zostaw swoją recenzję w iTunes

Jeżeli podobał Wam się podcast, możesz zostawić ocenę w iTunes. To tylko chwila, a dla mnie każda gwiazdka ma ogromne znaczenie.

Instrukcja:

Aby to zrobić zainstaluj aplikację iTunes na swoim komputerze z systemem Windows, zaloguj się, następnie w sekcji “Sklep” wyszukaj podcast “Talenty Dużych i małych”. Oprócz gwiazdek możesz też napisać kilka słów na jego temat.

Dzięki takim osobom jak Ty, które zostawią recenzję, pomagasz mi docierać z podcastem do większej ilości osób zainteresowanych talentami dla małych i dużych.

Dziękuję


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *