Podcast Talenty Dużych i Małych powstał z myślą, by połączyć temat dorosłych 34 talentów Gallupa dla tych dużych i 10 dziecięcych talentów dla tych małych. Łączymy talenty dużych i talenty małych. Tylko u nas szersze spojrzenie na talenty z perspektywy różnych pokoleń.

Talenty Dużych i Małych
TDiM 023: Talent Współzawodnictwo [Competing]
Loading
/

W tym odcinku:


  • Nazwa talentu w języku angielskim i polskim
  • Krótki opis talentu
  • Słowa charakterystyczne
  • Rodzic obserwuje talent Współzawodnictwo czyli pytania, które warto sobie zadać
  • Jak komunikować się z nastolatkiem z tym talentem
  • Pomysły dla dorosłych talentów, by wspierać talent Współzawodnictwo

Podsumowanie odcinka

Competing- dla dzieci

Competition- dla dorosłych- Rywalizacja

Ogólny opis talentu

Ten talent powoduje, że dziecko widzi wiele spraw i zadań w swoim życiu jako rozgrywkę lub zawody. Odczuwa ono wielką radość i zadowolenie, kiedy może być zwycięzcą. Szczerze nie lubi przegranej, gdyż zawsze dąży do zajmowania pierwszego miejsca.

Osoba taka lubi rywalizować i robi to albo współzawodnicząc z innymi, albo konkurując sama ze sobą. 

Uwielbia liczyć i porównywać wyniki, bo to daje jej obraz własnego rozwoju i osiągniętego progresu. A to wszystko po to, by zdziałać jeszcze więcej lub osiągnąć swój cel szybciej i lepiej. Pierwsze miejsce jest dla osoby z tym talentem jedynym i najlepszym miejscem.
Dla innych dzieci sam udział w danej aktywności może być dobrą zabawą i sposobem na spędzanie czasu, np. dla talentu Organizowanie fakt, że udało się zebrać kolegów na wspólne granie w planszówkę. Dla tego talentu, nie tylko to, ale również by wygrać.

Talent ten wiąże się z wygraną lub przegraną, a co za tym idzie z radością lub smutkiem, satysfakcją lub wściekłością. Wygrana przynosi szczęście, przegrana zaś irytuje. Emocje często pojawiają się u młodej osoby z tym talentem, a możliwość ich uzewnętrznienia i zrozumienia, szczególnie przez najbliższe otoczenie, jest bardzo ważna. 

Będąc częścią zespołu, osoby z talentem Współzawodnictwo będą aspirować do wspólnego zdobywania najwyższych miejsc, motywując i uwalniając energię zwycięzcy nie tylko w sobie, ale i w innych. To dobry przykład, jak należy walczyć i nie poddawać się, jak również pokonywać trudności w drodze na najwyższy szczyt.

Czasami pełen energii przystępuje do działania, nawet bez rozeznania się jakie są zasady gry lub obmyślenia strategii- byleby wygrać.

Jakie Kasia słyszy talenty dorosłych
  • Rywalizacja
  • Aktywator
  • Osiąganie
  • Maksymalista
Słowa tego talentu
  •  Zwycięzca, gracz
  • Dążący do mistrzostwa
  • Liczy wyniki, porównuje rezultaty
  • Aspirujący, ambitny
  • Zorientowany na wynik,
  • Świadomy tego co się dzieje i jakie ma sposoby na wygraną
  • Zdeterminowany, sfocusowany
  • Wygrana i przegrana budzi emocje
Na jakie zachowania zwracamy uwagę. Jak obserwujemy ten talent?

Możemy przyglądać się sposobowi zachowania lub działania dziecka i odczytywać sygnały tego talentu.

  • Jaka jest jedna rzecz, w której Twoje dziecko jest naprawdę dobre i osiąga wyróżniające się wyniki? Co to jest? Jaka konkretna czynność. Czy dzieje się to gdy rywalizuje w zespole czy samodzielnie?
  • Skoro Twoje dziecko lubi rywalizować, czy jest jakiś sposób na pomiar jego wyników? Jak możesz wspierać obserwowanie jego progresu, jak chwytać momenty, gdy jest lepsze od siebie z dnia poprzedniego.
  • Kiedy ostatni raz Twoje dziecko było zwycięzcą w zawodach lub innej rywalizacji? Jak reagowało na wygraną lub przegraną? Zwracamy uwagę na emocje z tym związane. Pozwól przeżyć te emocje- dobre i złe.
  • Kiedy ostatnio sam brałeś udział w zawodach? Opowiedz o tym jak się przygotowywałeś, rywalizowałeś z innymi osobami. Jak czułeś się po zakończonych zawodach? Jak świętowałeś osiągnięty rezultat?
Pokazuję, że dostrzegam i doceniam

Jeśli nastolatek wie, że jego talentem jest Współzawodnictwo, to będzie miał swoje charakterystyczne potrzeby komunikowania się z najbliższym otoczeniem. Jako rodzic możesz rozpocząć rozmowę, używając odpowiednich zwrotów i pytań, pokazując jednocześnie, że doceniasz i dostrzegasz ten talent.

  • Co zrobiłeś więcej lub lepiej niż inna osoba dzisiaj/w tym tygodniu? Co było w tym ekscytującego/ciekawego?
  • Jaka jest jedna rzecz, w której naprawdę chcesz być lepszy? Możemy też odnieść to jakby do linii czasu- i zapytać Chcesz być lepszy niż wczoraj/w zeszłym tygodniu?
  • Jakie wyzwanie mógłbyś sobie postawić do realizacji?
  • Czy masz przyjaciela, który w danym działaniu lub czynności jest tak dobry jak Ty a nawet lepszy? Jak możecie współzawodniczyć ze sobą, by było to z korzyścią dla was obu?
  • W jakim przedmiocie możesz podciągnąć swoje wyniki? Jak możesz sprawić by nauka i szkolne sukcesy stały się pewną grą lub zawodami, w których starasz się zwyciężyć?
Jak dorosłe talenty wspierają ten talent:

Kasia proponuje jak możesz wykorzystać swoje talenty w rodzicielstwie.

Aktywności do zastosowania od zaraz

Podpowiadamy, w jaki prosty i szybki sposobów możesz już dziś zacząć wykorzystywać naturalny potencjał dziecka.

Nasze propozycje:

  • Zamień wykonywanie obowiązków na punkty w grze– dzieci z tym talentem mają wbudowaną potrzebę wygrywania i można ją aktywować na wiele sposobów. Dla przykładu w domu codzienne obowiązki zamień na grę, w której zdobywa się punkty. Zasady zdobywania punktów, ich liczenia i główną wygraną ustalcie wspólnie. A potem pozwól działać talentowi swojego dziecka.
  • System pomiaru postępów– doskonałym sposobem na aktywowanie talentu Współzawodnictwo jest zastosowanie systemu pomiaru osiągniętych postępów. Dla przykładu, jeśli nastolatek gra na gitarze zachęć go do mierzenia ilości minut, którą poświęcił na ćwiczenia na instrumencie. Zobaczysz, że każdego dnia będzie chciał być lepszy od siebie samego z ostatniego razu. Ten system może dotyczyć innych aktywności, ale przemyśl dokładnie jaki ma być jego cel, zanim zaproponujesz go swojemu nastolatkowi. To ważne by działał motywująco.
  • Celebracja zwycięstwa, gorzki smak przegranej– udział w zawodach i tocząca się tam rywalizacja dla nastolatka z tym talentem może przynosić zero-jedynkowe rozwiązania. Albo okraszone wielką radością zwycięstwo albo skropioną łzami przegraną. Jako rodzic pokaż, że dzielisz i rozumiesz te emocje dziecka. Celebruj zwycięstwo i dziel smutek z przegranej.

Linki

Podcast możesz subskrybować poprzez:
Zostaw swoją recenzję w iTunes

Jeżeli podobał Wam się podcast, możesz zostawić ocenę w iTunes. To tylko chwila, a dla mnie każda gwiazdka ma ogromne znaczenie.

Instrukcja:

Aby to zrobić zainstaluj aplikację iTunes na swoim komputerze z systemem Windows, zaloguj się, następnie w sekcji “Sklep” wyszukaj podcast “Talenty Dużych i małych”. Oprócz gwiazdek możesz też napisać kilka słów na jego temat.

Dzięki takim osobom jak Ty, które zostawią recenzję, pomagasz mi docierać z podcastem do większej ilości osób zainteresowanych talentami dla małych i dużych.

Dziękuję

Zostaw swoją recenzję w iTunes

Jeżeli podobał Wam się podcast, możesz zostawić ocenę w iTunes. To tylko chwila, a dla mnie każda gwiazdka ma ogromne znaczenie.

Instrukcja:

Aby to zrobić zainstaluj aplikację iTunes na swoim komputerze z systemem Windows, zaloguj się, następnie w sekcji “Sklep” wyszukaj podcast “Talenty Dużych i małych”. Oprócz gwiazdek możesz też napisać kilka słów na jego temat.

Dzięki takim osobom jak Ty, które zostawią recenzję, pomagasz mi docierać z podcastem do większej ilości osób zainteresowanych talentami dla małych i dużych.

Dziękuję

Kategorie: Sezon 1

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *