Jako osoby dorosłe większą część dnia spędzamy w pracy, realizując nasze cele zawodowe. To właśnie w tym miejscu, poprzez kontakt z innymi dorosłymi i wykonując powierzone zadania, mamy okazję zdobywać nową wiedzę, umiejętności i rozwijać się osobiście.

Dla dzieci takim miejscem „pracy” jest szkoła, w której, jak zapewne się zgodzisz, młode osoby spędzają sporą cześć swojego dzieciństwa i wieku dorastania.

Szkoła jest zatem ważnym miejscem mającym wpływ na ich rozwój, samoświadomość i akceptację. Ale szkoła to nie budynek, klasy, tablica i kreda. Szkołę stanowią ludzie, a w tym wypadku grono pedagogiczne, uczniowie i ich rodzice.

Dlaczego zatem talenty są tak ważne w edukacji i dla której z tych grup (nauczyciele, uczniowie, rodzice) powinny stać się priorytetem?

O tym rozmawiamy z Agnieszką Barszcz – edukatorem i certyfikowanym Coachem Gallupa z firmy CoachIt.

Agnieszka sama o sobie pisze, że jest szczęśliwą kobietą, mamą, żoną, przedsiębiorcą, a także coachem z certyfikacją ICI i Gallupa.

Wierzy, że zmieniając siebie zmieniamy nasze otoczenie, nasz świat. Odkrywa talenty Gallupa u osób w różnym wieku i wspiera nauczycieli w poznawaniu swojego naturalnego potencjału. Mówi, że przynosi ulgę, dodaje pewności siebie, a dzięki temu umożliwia innym realizować się w najbardziej naturalny i skuteczny sposób.

Miejsca, w których znajdziesz więcej informacji o naszym gościu znajdziesz w sekcji Linki.
Dodatkowo znajdziesz tam materiały do pobrania przygotowane przez naszego gościa specjalnie dla Ciebie czyli 4 kroki- Jak rozmawiać o talentach dziecka w szkole.

W tym odcinku:

  • postać nauczyciela w XXI wieku- kim jest, jakie ma szanse, a jakie zagrożenia w pełnieniu swojej roli,
  • jak talenty mogą pomóc w roli edukatora – indywidualnie nauczycielowi i całemu gronu pedagogicznemu,
  • czy talenty warto zaszczepić w polskich szkołach? jak to zrobić?
  • jak rodzic może rozmawiać o potencjale talentowym dziecka z nauczycielami w szkole- podpowiedzi Agnieszki Barszcz.

Podsumowanie odcinka

Do rozmowy o talentach w edukacji wybrałyśmy Agnieszkę nie przez przypadek. Sama jeszcze niedawno była nauczycielem języka niemieckiego w szkole średniej, a rolę tę pełniła przez ponad 18 lat. Dzięki temu zna doskonale system edukacji w Polsce i panujące tam zwyczaje, podejście i zasady szkolne. Może zatem o talentach e edukacji opowiadać z punktu widzenia nauczyciela.

Z drugiej strony, Agnieszka jest Certyfikowanym Coachem Gallupa, więc zna doskonale temat talentów i rozumie potrzebę krzewienia wiedzy o tym wśród polskich edukatorów. Pracuje z osobami w różnych wieku nad odkryciem ich potencjału.

Dominujące talenty Agnieszki:

  1. Uczenie się / Learner
  2. Zbieranie / Input
  3. Osiąganie / Achiever
  4. Maksymalista / Maximizer
  5. Bliskość / Relator

Nauczyciel XXI wieku ma przed sobą wiele wyzwań, ale Agnieszka spina te wyzwania słowem profesjonalista. Rodzice często mają obraz nauczyciela, który podejmuje ten zawód, jako swoją pasję. Mówimy o nauczycielach z pasją, z powołania. Natomiast Agnieszka stawia na profesjonalizm w tym zawodzie, na nauczycieli, którzy powinni stawiać się dla uczniów tutorem, przewodnikiem i którego postawa będzie miała wpływ na uczniów.

Dlaczego warto, by nauczyciele odkrywali swoje talenty?
  • baza do poznania samego siebie, lepiej rozumiem siebie,
  • wiem w czym wchodzę do klasy i w jaki sposób mogę budować relację z uczniami,
  • rozumiem lepiej, jak mogę edukować innych, bo bazuję na moich mocnych stronach
  • rozpoznaję własne potrzeby i motywację
  • dostrzegam i rozumiem odmienność naturalnego potencjału własnych uczniów

Wykonanie badania talentów i analiza otrzymanych wyników powoduje że dzięki temu, wiemy z jakiego pułapu startujemy. Otrzymujemy instrukcję obsługi do siebie. Poznanie talentów może być tarczą przeciw wypaleniu zawodowemu, nieadekwatnym przepisom w szkolnictwie czy stają się bazą do tego, by tolerować talenty innych osób.

To również szansa na lepsze rozumienie siebie wzajemnie w gronie pedagogicznym i w szkole.

Talenty w praktyce nauczyciela

W tej części rozmowy Agnieszka opowiada o tym, jak jej talenty pomagały pełnić jej rolę nauczyciela i wychowawcy.

W szkole mamy trzy grupy, które mają odmienne interesy. Te grupy to:

  • nauczyciele
  • uczniowie
  • rodzice

W poznawaniu talentów ważne jest, by uczestniczyły osoby z każdej z tych grup. Szczególnie ważna jest postawa osób dorosłych czyli nauczycieli i rodziców, którzy powinni zrozumieć, że mają wspólny cel- wychowanie i wyedukowanie młodych osób na samodzielnych dorosłych.

Zarówno rodzice, jak i nauczyciele mogą w pełni wspierać odkrycie i rozwój talentów nastolatka. Choć teraz możemy zauważyć, że działania takie raczej podejmują rodzice i to oni są inicjatorami procesu badania talentów przez Strengths Explorer lub CliftonStrengths.

Jak rodzice mogą rozmawiać o talentach dziecka w szkole?

Na koniec Agnieszka podpowiada w jaki sposób przeprowadzić rozmowę w szkole z nauczycielem, wychowawca lub opiekunek dziecka w szkole.

Szczegółowo kroki opisane są w materiale dodatkowym przygotowanym przez Agnieszkę. Pobierz pdf, który znajdziesz w linkach do odcinka.

Linki

Podcast możesz subskrybować poprzez:

  • bezpłatny i bardzo dobry Player FM (Android i www) – mój wybór
  • iTunes (iOS i Windows)
  • Stitcher (iOS i Android)
  • Google Podcast (Android)
  • Twoją ulubioną aplikację do podcastów na smartphonie (wyszukaj frazę „Talenty Dużych i Małych”)
Zostaw swoją recenzję w iTunes

Jeżeli podobał Wam się podcast, możesz zostawić ocenę w iTunes. To tylko chwila a dla mnie każda gwiazdka ma ogromne znaczenie.

Instrukcja:

Aby to zrobić zainstaluj aplikację iTunes na swoim komputerze z systemem Windows, zaloguj się, następnie w sekcji “Sklep” wyszukaj podcast “Talenty Dużych i małych”. Oprócz gwiazdek możesz też napisać kilka słów na jego temat. Dzięki takim osobom jak Ty, które zostawią recenzję, pomagasz mi docierać z podcastem do większej ilości osób kreatywnych i przedsiębiorczych ?

Dziękujemy


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *