Talenty Dużych i Małych
Talenty Dużych i Małych
TDiM 006: Talent Osiąganie [Achieving]
Loading
/

Podcast Talenty Dużych i Małych powstał z myślą, by połączyć temat dorosłych 34 talentów Gallupa dla tych dużych i 10 dziecięcych talentów dla tych małych. Łączymy talenty dużych i talenty małych. Tylko u nas szersze spojrzenie na talenty z perspektywy różnych pokoleń.

W tym odcinku:


  • Krótki opis talentu.
  • Jak wygląda w codziennym działaniu.
  • Słowa najlepiej opisujące talent Osiąganie
  • Pomysły dla dorosłych talentów, by wspierać talent Osiąganie nastolatka

Podsumowanie odcinka


Krótki opis talentu Osiąganie / Achieving

Dzieci z tym talentem mają więcej energii niż rówieśnicy i więcej celów do osiągnięcia. Uwielbiają mieć poczucie realizacji i doprowadzania swoich zamierzeń do końca.

To talenty działania, więc w tym przypadku nie tylko planowanie się liczy, ale również realizacja i doprowadzanie  spraw do końca.

Jak to wygląda na co dzień?

Młode osoby z talentem Osiąganie są bardzo pracowite i skoncentrowane na celu. Chcą nie tylko zaczynać i uwalniać swoją wewnętrzną energię, ale i kończyć sprawy. Doprowadzanie spraw do finału jest dla nich ważne. Widzimy je z listami zadań, na których odhaczanie kolejnych załatwionych spraw przynosi im radość. Czasami dorośli chcą jakby zatrzymać takie osoby, mogą je określać jako w gorącej wodzie kąpane.

Motywacją nastolatków z talentem Osiąganie może być chęć zakańczania sprawy z sukcesem, ale na miarę swoich możliwości. To nie jest tak jak w talencie Współzawodnictwo (Compeitng), gdzie liczy się pierwsze miejsce. Tutaj ważne są najlepsze z wyników, jakie mogą osiągać, na miarę własnych możliwości. Motywacją nie jest ściganie się z innymi, ale osoby takie mają motywację wewnętrzną, ścigają się sami z sobą.

Można stwierdzić, że talent ten brzmi jak u dorosłych, którzy mają talent Osiąganie [Achiever]. Chyba mają baterie, które nigdy się nie wyczerpują. To prawda, choć i u nastolatków jego sposób działania i zachowania zależy jaki inny dominujący talent towarzyszy Osiąganiu.

Dla przykładu chłopiec, który w swoim TOP3 dominujących talentów ma Osiąganie i Budowanie relacji, w swoich zadaniach i celach jest bardziej nastawiony na ludzi, co mogą zrobić razem. Planując włącza w to również swoich znajomych, zastanawia się co mogą osiągnąć wspólnie.

Natomiast dziewczynka, z którą miałam okazję rozmawiać ma obok talentu Osiąganie, talent Centrum Uwagi. Ona zaś w swoich zamierzeniach planuje co może zrobić, żeby przyciągać uwagę. Planuje swoje ulubione aktywności, które są związane z nagrywaniem filmików. Ma cele, ale są one raczej związane ze skupienie uwagi wokół siebie. Woli działać w pojedynkę.

Dzieci z tym talentem szybko przechodzą z planowania do działania, nie tak jak w talentach myślenia strategicznego, które dłużej zastanawiają się, rozważają, antycypują „co jeśli?”. „Osiągacze” chcą spożytkować swoją energię, więc trzeba dawać możliwość wykorzystywania tej energii.

Warto tworzyć listy zadań, wyrzucić z głowy na papier. Produktywność można połączyć z rutyną.

Jakie talenty dorosłych słyszymy opowiadając o talencie Osiąganie?
  • Osiąganie
  • Aktywator
  • Poważanie
  • Odpowiedzialność
Słowa talentu
  • Osoba z inicjatywą
  • Producent- chce produkować i wyprodukować
  • Energetyczny i produktywny
  • Posiada dużą motywację wewnętrzna
  • Pracowity i wytrwały
  • Pilny i przykładający się, ambitny
  • Chce być dostrzeżony i doceniony
  • Lubiący kończyć co rozpoczęte
Na jakie zachowania zwracamy uwagę. Jak obserwujemy ten talent?

Możemy przyglądać się sposobowi zachowania lub działania dziecka i odczytywać sygnały tego talentu. Jako rodzic możesz zadać sobie pytania:

  • Czy moje dziecko Tworzy listy zadań? Zapisuje lub mówi konkretnie co ma w planach. Jak to wygląda teraz, gdy jest nastolatkiem, a jak wyglądało w wieku przedszkolnym?
  • Jeśli moje dziecko zaczyna daną sprawę, to doprowadza ją do końca? Czy to dla niego ważne? Czy chce odnosić sukces?
  • Czy moje dziecko jest ciągle czymś zajęte lub czy obserwuję, że zawsze sobie znajdzie sobie coś do robienia?
  • Czy w naszych rozmowach słyszę, że myślą o tym jak się poprawić, odnoszą to do siebie, bo rozważają jak mogą być lepsze kolejnym razem?
Pokazuję, że dostrzegam i doceniam

Jeśli nastolatek wie, że jego talentem jest Osiąganie, to będzie miał swoje charakterystyczne potrzeby komunikowania się z najbliższym otoczeniem. Jako rodzic możesz rozpocząć rozmowę, używając odpowiednich zwrotów i pytań, pokazując jednocześnie, że doceniasz i dostrzegasz ten talent.

Co może zrobić rodzic?

  • Zapytaj co dzisiaj zrealizowałeś? Co udało Ci się osiągnąć?
  • Możesz zapytać konkretnie o to, co udało się osiągnąć w danej planowanej tego dnia sprawie. To wymaga, byś wiedział, co chce osiągnąć Twoje dziecko.
  • Doceniajmy sukcesy dziecka. Zapytaj z czego jest dumne, czym chce się pochwalić. Okaż radość i pochwal za włożony wysiłek.
  • Jeśli nastolatek nie miał konkretnych planów, to zorientuj się gdzie spożytkował swoją energię. Zapytaj co było ekscytującego, co wzbudziło Twoje zaangażowanie?
  • Celebrujcie wspólnie sukcesy duże i te mniejsze.
Pomysły dla dorosłych talentów

Jeśli masz Ukierunkowanie możesz pomóc swojemu dziecku w ustalaniu odpowiednich priorytetów, tak aby miało czas zarówno na naukę, zabawę i odpoczynek. Możesz tez pomóc zaplanować drogę, jaką należy przejść z punktu A do punktu B, czyli jak dojść do wyznaczonego celu i nakierowywać odpowiednio posiadaną energię.

Jeśli masz Maksymalistę to możesz odpowiednio nakierowywać energię dziecka na coś dobrego, co może przynieść mu korzyść i wpływać na osiąganie doskonałości. Możesz też w sposób naturalny polecać przebywanie w miejscach lub z osobami, które docenią talent nastolatka.

Jeśli masz talent Naprawianie z większą łatwością przyjdzie ci określanie obszarów u dziecka, które są do poprawy, szczególnie gdy ono porównuje się samo do siebie. Ten talent użyty w rodzicielstwie może pokazywać obszary, gdzie  dziecko może się czegoś nauczyć. Ale talent musi być dojrzały u osoby dorosłej i nie może być nakierowany tylko na negatywne rzeczy. Nie wytykamy błędów i co dziecko robi źle, ale wspieramy i pozytywnie motywujemy.

Jeśli masz Rozwijanie innych to masz talent rodzica-mentora, który w naturalny sposób czerpie radość, gdy widzi rozwój dziecka. Biegnie razem z dzieckiem, jak wytrwały trener i pokazuje mu jego progres. Pokazuje ile udało się osiągnąć. Rodzic z talentem Rozwijanie innych ma jakby wkodowaną w sobie potrzebę, by kogoś rozwijać, dawać pozytywną informację zwrotną, rodzic-kibic.

Jeśli masz talent Osiąganie to możesz bardzo dobrze rozumieć swoje dziecko. Możecie dzielić pasje i dobrze się czuć w podobnych środowiskach, gdzie ważne jest zaangażowanie. Chętnie ze sobą współpracujecie nad osiąganiem wspólnych celów. Rodzic z talentem Osiąganie może też dawać przykład dziecku jak iść do przodu, jak ustalać cele i je osiągać.

Aktywności do zastosowania od zaraz

Podpowiadamy, w jaki prosty i szybki sposobów możesz już dziś zacząć wykorzystywać naturalny potencjał dziecka.

Nasze propozycje:

  • Ustalaj listy zadań do zrobienia. Zapisuj je w prosty sposób, a z boku każdego zadania zostaw kwadracik do odhaczania, gdy jest już zakończone.
  • Określaj priorytety, tak by nastolatek wiedział, gdzie włożyć wysiłek i energię. Być może musisz zacząć od tego, by wytłumaczyć co znaczy słowo priorytet, jak je określać i jak stosować w praktyce.
  • Włącz swoje dziecko w działania, które wymagają zaangażowania i pracowitości. Dziecko z talentem Osiąganie, chce żeby coś się działo. najlepsze będą dla niego działania, które mają początek i określone zakończenie.
Zagrożenia talentu Osiąganie

W przypadku osób dorosłych obserwujemy zagrożenia tego talentu, szczególnie wynikające z braku równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym, gdzie czasami praca jest ważniejsza niż inne rzeczy. Dlatego watro uczyć dzieci jak odpoczywać, redukować stres i mieć świadomość, kiedy równowaga jest zaburzona i co zrobić, by ją odzyskać.

Linki:


Podcast możesz subskrybować poprzez:
Zostaw swoją recenzję w iTunes

Jeżeli podobał Wam się podcast, możesz zostawić ocenę w iTunes. To tylko chwila, a dla mnie każda gwiazdka ma ogromne znaczenie.

Instrukcja:

Aby to zrobić zainstaluj aplikację iTunes na swoim komputerze z systemem Windows, zaloguj się, następnie w sekcji “Sklep” wyszukaj podcast “Talenty Dużych i małych”. Oprócz gwiazdek możesz też napisać kilka słów na jego temat.

Dzięki takim osobom jak Ty, które zostawią recenzję, pomagasz mi docierać z podcastem do większej ilości osób zainteresowanych talentami dla małych i dużych.

Dziękuję

Zostaw swoją recenzję w iTunes

Jeżeli podobał Wam się podcast, możesz zostawić ocenę w iTunes. To tylko chwila a dla mnie każda gwiazdka ma ogromne znaczenie.

Instrukcja:

Aby to zrobić zainstaluj aplikację iTunes na swoim komputerze z systemem Windows, zaloguj się, następnie w sekcji “Sklep” wyszukaj podcast “Talenty Dużych i Małych”. Oprócz gwiazdek możesz też napisać kilka słów na jego temat. Dzięki takim osobom jak Ty, które zostawią recenzję, pomagasz mi docierać z podcastem do większej ilości osób kreatywnych i przedsiębiorczych ?

Dziękujemy! ?


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *