Podcast Talenty Dużych i Małych powstał z myślą, by połączyć temat dorosłych 34 talentów Gallupa dla tych dużych i 10 dziecięcych talentów dla tych małych. Łączymy talenty dużych i talenty małych. Tylko u nas szersze spojrzenie na talenty z perspektywy różnych pokoleń.

Talenty Dużych i Małych
TDiM 003: Czym są talenty i mocne strony?
Loading
/

W tym odcinku:


  • Definicja talentu wg. Gallupa.
  • Grupy na jakie podzielone są talenty i co oznacza „domena”.
  • Przykłady talentów w domenach.
  • Co to jest mocna strona.

Podsumowanie odcinka


Czym jest talent?

Gdy szukamy definicji słowa talent, to w wyszukiwarkach internetowych najczęściej otrzymywane wyniki to talent show, konkurs taneczny, plastyczny, muzyczny. Słowo to kojarzy się również z czymś co nas wyróżnia, co robimy lepiej, coś ponadprzeciętnego. Gdy sięgniemy po słownik języka polskiego, to tam przeczytamy, że talent [łac. talentum < gr. tálanton ‘ciężar’]- największa jednostka wagowo-pieniężna używana w Asyrii, Babilonii, starożytnej Grecji i Palestynie. A tuż obok, że to wybitne uzdolnienie do czegoś albo że to człowiek obdarzony wybitnymi zdolnościami twórczym. 

Według Gallupa talent to pewien zespół cech danej osoby, czyli:

każdy powtarzający się wzorzec myślenia, odczuwania i zachowania, który może znaleźć pożyteczne zastosowanie.

Jest on dla danej osoby jej naturalnym sposobem funkcjonowania i odbierania świata, coś to jest intuicyjne, przychodzi z łatwością. Działając w oparciu o talenty wchodzimy w taki stan, że nie czujemy upływu czasu.

Talent to powtarzający  się wzorzec myślenia, odczuwania i zachowania, ale ważne jest, by znalazł pożyteczne zastosowanie. Można powiązać to z praktycznością narzędzia CliftonStrengths czyli badania, które określa indywidualne talenty i ich kolejność dla każdej osoby. Chodzi o to, by nie tylko odkryć talenty i je docenić, ale zacząć używać ich produktywnie. Bo co z tego, że masz taką cechę jak zbieranie, dociekliwość, ciekawość, jak nie wiesz jakie to ma ona praktyczne zastosowanie, jak może pomagać innym i Tobie osobiście. Dlatego ważnym jest by odkryć talenty i zobaczyć, co konkretnie mogę robić, by wykorzystywać w codziennych aktywnościach.

Gdzie rodzą się talenty?

Talenty rodzą się w naszym mózgu i zależą od połączeń synaptycznych między komórkami nerwowymi. 42 dni po poczęciu nasz mózg rozpoczyna 4 miesięczny okres dynamicznego wzrostu. W 42 dniu naszego istnienia powstaje 1 neuron, a 120 dni później jest ich już 100 miliardów. To oznacza, że w 1 sekundzie powstaje 9500 nowych neuronów. 
Ok 60 dni przed urodzeniem neurony podejmują pierwsze próby komunikacji. Każdy neuron sięga na zewnątrz dosłownie – sięga wyciągając wypustki zwane aksonami starając się stworzyć połączenie z innym neuronem. Gdy to się udaje powstaje synapsa, czyli połączenie między komórkami mózgowymi, które daje im możliwość komunikowania się. W chwili urodzenia mamy 100 miliardów neuronów, a każdy z nich ma po 15 000 połączeń z innymi neuronami. Powstaje wszechogarniająca sieć powiązań synaptycznych, czyli Twój indywidualny wzór połączeń w mózgu – mapa talentów.

Mózg rozwija się jakby w przeciwnym kierunku niż inne narządy. Im człowiek większy, im bardziej rośnie serce, płuca, ręce i nogi, tym mózg, jakby się kurczy. Dzieje się tak, bo natura zachęca nas do ignorowania tych starannie zbudowanych połączeń i chce byśmy wykorzystywali tylko te połączenia synaptyczne, które są najsilniejsze i najtrwalsze- czyli nasze talenty.

Proces zrywania sieci następuje między 4 a 16 rokiem życia. Mądrość i skuteczność danej osoby, nie zależy od ilości połączeń synaptycznych, ale od tego, w jakim stopniu potrafi wykorzystać swoje najsilniejsze połączenia. czyli w jakim stopniu potrafi działać, wykorzystując swoje talenty neuronalne.

Co warto wiedzieć o talencie?

Kilka słów podsumowania o talencie w kontekście podejścia Gallupa:

  • Każdy z nas ma talenty.
  • Talenty są trwałe i wyjątkowe.
  • Talenty są neutralne, czyli nie ma lepszych i gorszych, wszystkie działają korzystanie.
  • Posiadane talenty to nie są etykiety.
  • Talenty to nasze zasoby, które mają nam służyć i pomagać.
  • Talenty to filtry, przez które patrzymy na świat, zupełnie inne filtry niż osoby z boku.
  • Układ talentów jest unikatowy i jedyny dla danej osoby.
Jakie pytania mogą pomóc zrozumieć, jakie masz talenty? 
  • Zastanów się, dlaczego robisz to co robisz?
  • Jakie konkretne rzeczy lubisz robić:
  • Co Tobie wychodzą lepiej niż innym osobom?
  • Co robisz z łatwością, nie musisz się tego uczyć?
  • Jakie wybory dokonujesz? Jak to robisz?
  • Czego się szybko uczysz?
  • W jakie role chętnie wchodzisz, jakie obecnie pełnisz?
  • Jak ustalasz kierunek działania lub rozdzielasz zadania?
4 grypy czyli domeny talentów

Talenty są podzielone na 4 domeny, czyli 4 grupy (woreczki) do których są wrzucone są kolorowe talenty:

  • wykonywania
  • wpływania lub wywierania wpływu
  • budowania relacji
  • myślenia strategicznego

Budowanie relacji

Grupa talentów oznaczonych kolorem niebieskim. Osoby z talentami z tej grupy lubią nawiązywać relacje, pracować i działać z innymi osobami. Utrzymują spójność w zespole i są świadome, że wspólne działanie może przynieść więcej korzyści, niż działanie w pojedynkę. Zjednują innych w zespole, przyjaźnią się, odbierają uczucia i emocje innych osób. Posiadają umiejętności interpersonalne.

Wywieranie wpływu

Grupa talentów oznaczonych kolorem żółtym. To cechy, które mocniej widać u osób z tymi talentami, są jakby „na wierzchu”. Osoby takie lubią przewodzić i podejmować wyzwania. Motywują innych do działania, mają pewność siebie, łatwiej je zobaczyć, bowiem mają umiejętności prezentacji, opowiadania i komunikowania się z innymi. Budują zaangażowanie w innych, motywują i inspirują, a przy tym wiedzą jak przemówić do innych i wypłynąć na nich.

Wykonywanie

Grupa talentów oznaczonych kolorem fioletowym. Osoby z tymi talentami wiedzą co zrobić, by sprawy po prostu się działy, były realizowane i posuwały się do przodu. Ustalają sobie cele i podejmują działanie. Mają umiejętności organizacyjne, planistyczne i doprowadzania spraw do końca. Potrafią też ocenić sens działania, szacują siły na zamiaru, wyznaczają priorytety swoich działań. Często postrzegani jako tytani pracy. Mogą mieć trudności z odpoczynkiem, gdyż potrzeba ciągłego działania pcha je do realizacji kolejnych zamierzeń.

Myślenie strategiczne

Grupa talentów oznaczonych kolorem czerwonym. Dla osób z tymi talentami myślenie jest równoznaczne z działaniem. Rozmyślają i pozyskują informacje, wyciągają wnioski, uczą się i analizują, zbierają informacje, a wszystko po to, by podjąć najlepszą decyzję i zmaksymalizować szanse realizacji danych strategii.  Odgadują intencje, antycypują przyszłość i rozwój wydarzeń, są kreatywne i z polotem. Osoby z tymi talentami myślą w dłuższym horyzoncie czasowym, a talenty z tej domeny z pewnością pomagają podejmować strategiczne decyzje.

Nasze przykłady

Wizjoner / Futuristic (talent osoby dorosłej z domeny myślenia strategicznego): osoby, które wyróżnia cecha Wizjonera, są zainspirowane przyszłością i tym, co mogłoby się wydarzyć. Swoją wizją przyszłości inspirują innych. Ich emocjonalna przewidywalność i wizualizacja lepszej przyszłości motywują innych do realizowania marzeń, a ich wizja jutra może wnieść ich i inne osoby dookoła na nowy poziom.

To taka umiejętność dawania nadziei innym. Taka motywacja, która jest związana z przyszłością, opiera się na tworzeniu wizji. Potrafi malować obrazy przyszłości słowami, prognozuje.

Wiara w siebie/ Confidence (talent nastolatka z domeny wywierania wpływu): młoda osoba, która posiada ten talent wierzy w siebie i w swoje możliwości. To pomaga jej podejmować rozmaite wyzwania, ponieważ czuje ono, że mu się powiedzie i odniesie sukces.

Dzieci takie są czasami oceniane jako zadufane w sobie, pyszałkowate, przemądrzałe, a wynika to z tego, że one czują że dadzą sobie radę, podejmują ryzyko, kiedy inni się tego boją. Widzą siebie jako osoby unikatowe, samodzielne, które nie muszą podążać za stadem.

Czym jest mocna strona

TALENT + INWESTYCJA = MOCNA STORNA

Odkryty talent nie jest jeszcze mocną stronę. Trzeba do niego dołożyć jeszcze inwestycję, czyli nasz czas, wiedzę i praktykowanie talentu na co dzień, by stał się on naszą mocną stroną.

Zgodnie z podejściem Gallupa mocna strona to:

bliskie doskonałości wykonywanie danej czynności.

Inaczej mówiąc, jest to zdolność do stałego i niezmiennego produkowania prawie idealnych wyników w określonych obszarach, zadaniach lub aktywnościach.

W przypadku dzieci do tego równania trzeba jeszcze dodać wsparcie rodziców- czyli  czas i zaangażowanie rodziców w rozwijanie talentów swojego dziecka.

Jeśli talent zostawimy sam sobie to nie wiemy, gdzie pójdzie, nie wiemy jakie będą skutki jego działania i czy w ogóle będzie dobrze działał, czy nie. Dlatego odkrywajmy talenty i inwestujmy w nie, by zmieniały się w nasze mocne strony.

Linki:


Podcast możesz subskrybować poprzez:
Zostaw swoją recenzję w iTunes

Jeżeli podobał Wam się podcast, możesz zostawić ocenę w iTunes. To tylko chwila, a dla mnie każda gwiazdka ma ogromne znaczenie.

Instrukcja:

Aby to zrobić zainstaluj aplikację iTunes na swoim komputerze z systemem Windows, zaloguj się, następnie w sekcji “Sklep” wyszukaj podcast “Talenty Dużych i małych”. Oprócz gwiazdek możesz też napisać kilka słów na jego temat.

Dzięki takim osobom jak Ty, które zostawią recenzję, pomagasz mi docierać z podcastem do większej ilości osób zainteresowanych talentami dla małych i dużych.

Dziękuję

Zostaw swoją recenzję w iTunes

Jeżeli podobał Wam się podcast, możesz zostawić ocenę w iTunes. To tylko chwila a dla mnie każda gwiazdka ma ogromne znaczenie.

Instrukcja:

Aby to zrobić zainstaluj aplikację iTunes na swoim komputerze z systemem Windows, zaloguj się, następnie w sekcji “Sklep” wyszukaj podcast “Talenty Dużych i małych”. Oprócz gwiazdek możesz też napisać kilka słów na jego temat. Dzięki takim osobom jak Ty, które zostawią recenzję, pomagasz mi docierać z podcastem do większej ilości osób kreatywnych i przedsiębiorczych ?

Dziękujemy! ?


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *